Ulykke kræver to nye brofag
Byggeriet af den kommende cyklist- og fodgængerbro Lille Langebro i København mødte i april en uventet forhindring, da brofag til projektet blev beskadiget under en ulykke i Rotterdam, hvorfra de skulle sejles til København.
- Der er tale om sort uheld, og jeg kan ikke huske en lignende episode fra tidligere, siger Peter Cederfeld, adm. direktør i byggeselskabet i Realdania, der finansierer og bygger broen som en gave til København.
To brofag overlevede
I april skulle de fire brofag til Lille Langebro lastes på en pram hos virksomheden Hollandia BV i Schaardijk, Rotterdam. Under lastningen knækker kranen og taber et af brofagene ned over et andet, der allerede var placeret på transportprammen.
Af de fire brofag er to totalskadet, mens et tredje kan repareres. Det fjerde var ikke lastet og er intakt.
Produktionen af de to nye brofag og reparationen af det tredje forsinker projekter, så det ikke åbner i efteråret 2018 som planlagt.
- Vi kan endnu ikke komme ud med en ny tidsplan, men forventer at komme med en opdatering inden for en til to måneder, fortæller Peter Cederfeld.
Det har taget et år at producere de nu ødelagte brofag. På Realdanias hjemmeside står der, at projektet ventes at være afsluttet i 2019.
Teknisk fejl i kran
Foruden leveringen af brodækkene mangler kun mindre detaljer. Realdania forventer ikke, at projektet bliver dyrere for organisationen på grund af ulykken.
Årsagen til ulykken skulle være en teknisk fejl i lastekranen. Den hollandske infrastrukturvirksomhed Hollandia, der bygger broen i konsortium med Taastrup-entreprenøren Mobilis Danmark A/S, skriver på sin hjemmeside den 20. april, at virksomheden Hebo Maritimservice forestod løfteaktiviteterne.
Lille Langebro er tænkt som et alternativ til de 40.000 cyklister, der dagligt krydser Langebro, samt områdets fodgængere.
Det forventes, at 6.000-10.000 vil benytte den nye bro, når den åbner.