23948sdkhjf

Putin indvier kæmpebro mellem Rusland og Krim

Tirsdag åbnede Rusland en 19 km lang bro, som giver russere nemmere adgang til den omstridte halvø Krim

Krim-halvøen bliver tirsdag knyttet tættere til Rusland, når præsident Vladimir Putin åbner en 19 km lang bro, der forbinder det sydlige Rusland med halvøen.

Broen bliver den længste ikke bare i Rusland, men også i Europa, hvor den overtager førerpladsen fra Vasco da Gama-broen, der med 17,2 km spænder hen over Tejo-floden ved Lissabon.

Broen har kostet 228 mia. rubler, hvilket svarer til godt 23 mia. kroner, at opføre. Den forbinder regionen Krasnador med byen Kerch på Krim.

Konstruktionen går hen over et stræde mellem Sortehavet og Det Azovske Hav.

Protester fra Ukraine og EU
Rusland annekterede i 2014 Krim fra Ukraine trods protester fra det internationale samfund.

Ukraine har fordømt den nye forbindelse og siger, at opførelsen er sket på bekostning af miljøet. Desuden vil større skibe ifølge Ukraine være ude af stand til nå frem til Ukraines havne ved Det Azovske Hav.

EU og USA har indført sanktioner mod de firmaer, der har været involveret i byggeriet.

Hovedentreprenøren på broen er et selskab, hvis ejer er blandt Vladimir Putins nærmeste støtter.

Et ønske fra zarens tid
Trafikalt vil broen indebære en stor aflastning. Indtil nu har det været besværligt at komme til Krim fra det sydlige Rusland på grund af en begrænset kapacitet af bilfærger.

Desuden ligger skibsfarten i området ofte stille i vintermånederne på grund af hårdt vejr. Derfor har den nemmeste rejseform været fly.

Krim er et yderst populært rejsemål for russere om sommeren, og Putin sagde i marts, at han håbede, at broen ville stå klar til denne sæson.

Allerede i begyndelsen af det 20. århundrede foreslog zar Nikolaj II at opføre en bro til Krim, men udbruddet af Første Verdenskrig i 1914 kom i vejen for de planer.
/ritzau/

Krimbroen

Broen Crimea Bridge (Krimbroen, red.) er en nyåbnet 19 km lang bro mellem Kerch på Krim-halvøen og Krasnodar i det sydvestlige Rusland

Egentlig er der tale om to broer – én til jernbane og én til køretøjer

Byggeriet begyndte i 2015 og er udført af det russiske selskab SGM Group

Projektet er finansieret af den russiske stat og har kostet godt
23 mia. kroner. Til sammenligning havde Storebæltsbroen anlægsomkostninger for 21,4 mia. kroner (1988-priser)
Kilde: Wikipedia

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.35