Cowi vinder bid af indisk gigantbro
Rådgivervirksomheden Cowi bliver involveret i opførelsen af det godt 22 km lange indiske broprojekt Mumbai Trans Harbour Link, efter Cowi har vundet kontrakten på projekteringen af mere end 10 km af den i alt 21,8 km lange bro.
Dermed får danske rådgivere sat et kraftigt aftryk af dansk broentreprise på den kommende forbindelse, efter Rambøll i sidste uge kunne offentliggøre, at den havde vundet detailprojekteringen af otte km af broprojektet.
Broen, der koster 14 mia. kroner at opføre, vil være en væsentlig opgradering af den infrastruktur, der forbinder det sydlige Mumbai med bydelen Navi Mumbai, og forventes at forkorte rejsetiden med en time.
- Vi har arbejdet med projektering af broer i Indien i en årrække, og Mumbai Trans Harbour Link har været på agendaen igennem længere tid som et af de største broprojekter i landet, siger Cowis senior vice president for Bridges Henrik Andersen i en pressemeddelelse.
Del af joint venture
Havneforbindelsen har været undervejs siden 1970’erne, og der har været adskillige broforslag på bordet i den mellemliggende periode.
I 2016 og 2017 lavede Cowi tilbudsdesignet for et joint venture af entreprenører bestående af Larsen & Toubro Ltd (L&T) fra Indien og IHI fra Japan.
Sidst i 2017 vandt dette joint venture design-build-kontrakten på projektpakke 1, som med en længde på 10,4 km er den længste af i alt tre pakker. Cowi har efterfølgende indgået aftale om detailprojekteringen af pakke 1. Anlægsomkostningerne for pakke 1 alene anslås til 1 mia. euro (7,45 mia. kroner)
- Vi havde et fremragende samarbejde med L&T-IHI-joint venturet i tilbudsfasen, og jeg er sikker på, at det vil fortsætte i forbindelse med detailprojekteringen. Vi har et rigtig godt team, som nok skal levere på dette fantastiske broprojekt, siger project director Lars Thornfeldt Sørensen fra Cowi i pressemeddelelsen.
Projekteringsarbejdet bliver et globalt Cowi-samarbejde med et team bestående af folk fra Gurgaon i Indien, København og London.
Arbejdet forventes at starte senere på året, og byggetiden er estimeret til omkring fire et halvt år.
Mumbai Trans Harbour Link (MTHL)Mumbai Trans Harbour Link (MTHL) vil forbinde Mumbai og bydelen Navi Mumbai og får en samlet længde på 21,8 km.
Den mere end 10 km lange pakke 1-del af projektet består af et udfletningsanlæg med forbindelse til den eksisterende østmotorvej (Eastern Highway) i Mumbai og en kombination af betonbjælkebroer og broer båret af ortotropiske stålkassedragere. Anlægsomkostningerne for pakke 1 alene anslås til 1 mia. euro (7,45 mia. kroner) Bygherre på MTHL er Mumbai Metropolitan Region Development Authority (MMRDA). MMRDA har tildelt kontrakter til et konsortium bestående af Larsen and Toubro (L&T) og Japans IHI Corporation; et konsortium bestående af Daweoo og Tata Projects Limited (TPL) samt L&T. Larsen and Toubro (L&T) og Japans IHI Corporation skal bygge broen på Sewri-siden (pakke 1). Her deltager Cowi. Daweoo og Tata Projects Limited (TPL) skal opføre broen på Navi Mumbai-siden (pakke 2). Rambøll står for detailprojekteringen. Brodelen på land mod Chirle (pakke 3) skal opføres af Larsen and Toubro Byggeriet på MTHL forventes at begynde senere i år og skal stå færdigt om fire et halvt år. |