23948sdkhjf

Dissing+Weitling og Cowi designer Nærhedens nye vartegn

Planerne om at forbinde Nærheden med Hedehusene via en ny bil- og cykelbro kan muligvis gå i gang allerede i år.

Mere end 380.000 kvadratmeter nybyggeri er på tegnebrættet nær Hedehusene Station, hvor det nye byområde Nærheden i disse år skyder op.

Som en del af udviklingen skal der anlægges en kombineret bil- og cykelbro over jernbanen, og meget tyder på, at det kommer til at ske tidligere end forventet.

Således har teknisk udvalg i Høje-Taastrup Kommune indstillet til byrådet, at broen anlægges i 2018/19, og ikke 2020/21 som oprindeligt planlagt.

- Det viser sig nu, at udbygningen af Nærheden går betydeligt hurtigere end først antaget, og at jordpuden er komprimeret tilstrækkeligt til at kunne bære en vej. Det vil derfor give god mening at anlægge broen allerede i 2019, skriver udvalget i sin sagsfremstilling.

Det er Dissing+Weitling Architecture og Cowi, der står bag dispositionsforslaget til det broanlæg, som kommunens tekniske udvalg anbefaler. Der er tale om en let og elegant skråstagsbro i stål, der lever op til det høje design- og kvalitetsniveau, der er ambitionen for byggerierne i Nærheden.

- Der er mulighed for at anlægge forskellige brotyper med hver sine fordele og ulemper. Der stilles forslag om, at byrådet beslutter at anlægge en skråstagsbro, der, foruden at løse trafikopgaven, vil fremstå som et fysisk vartegn for byen, skriver teknisk udvalg.

Vælger byrådet den anbefalede løsning, skal budgetrammen for projektet udvides, idet skråstagsbroen forventes at koste omkring 103 mio. kroner, hvilket er næsten dobbelt så meget som den billigste løsning.

Der er lagt op til, at kommunen finansierer to tredjedele af omkostningerne til broen, mens Nærheden P/S afholder resten.

Inden forslaget kan blive en realitet, skal det godkendes i både økonomiudvalget og byrådet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141