23948sdkhjf

Vordingborg realiserer 30 år gammel idé

En bro over jernbanen ved Vordingborg Station er revet ned og bygget op igen

Bro- og vejprojekterne, som bliver en del af den kommende Ringsted-Femern jernbane, skrider frem.

I slutningen af januar indviede Banedanmark og Vordingborg Kommune et nyt vejanlæg og og en ny bro centralt i Vordingborg.

Broen over jernbanen på Ny Næstvedvej, som i øvrigt i fremtiden hedder Valdemarsvej, er revet ned og bygget op nord for den gamle bro for at gøre plads til kørestrømsanlæg, når strækningen inden for de kommende år bliver elektrificeret.

En idé, som er 30 år gammel, men først har været mulig at realisere nu.

- Det ændrede vejforløb medfører en positiv påvirkning af de trafikale forhold, da det nye vejanlæg med de valgte løsninger af kryds, svingbaner og signaler i højere grad kan håndtere den eksisterende og fremtidige trafik. Derudover er anlægget tilpasset at kunne rumme en fremtidig trafikstigning, hvor trafikken kan afvikles mere hensigtsmæssigt og sikkert, siger Vordingborgs borgmester Michael Smed (S) i en pressemeddelelse.

Samlet opgradering
Den nye bro og den nye vejføring i byen lige ved Vordingborg Station er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen, der strækker sig fra Ringsted til Holeby på Sydlolland.

- Vi er rigtig glade for, at det i samarbejde med Vordingborg Kommune er lykkedes at nå frem til den mest optimale løsning for byen i forbindelse med byggeriet af en ny bro og nyt vejanlæg helt centralt i Vordingborg. Samtidig har vi hele tiden haft med i vores planlægning at kunne afvikle tog- og biltrafikken med mindst mulig gene for gennemrejsende i tog og de lokale borgere, udtaler projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Klaus S. Jørgensen i pressemeddelelsen.

I 2021 vil rejsetiden fra Vordingborg til København blive reduceret med op til 15-20 min. Fra Nykøbing F. til København vil rejsetiden fremover være komme ned på ca. en time, hvor det i dag tager cirka halvanden time.

Jernbanen

  • Strækningen Ringsted-Holeby er 115 km lang
  • Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
  • Projektet skønnes at koste 9,5 mia. kroner. (2015-priser)
  • Fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter blev igangsat i 2014 og afsluttet i 2017, og det er besluttet at selve anlægsarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing Falster foregår 2016-2021 og med elektrificering senest i 2024.
  • Anlægsaktiviteterne på Lolland tilpasses åbningen af Femern-tunnelen.
  • Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.
  • Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.
  • Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på ca. en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.
  • Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kroner
    Kilde: Banedanmark

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.394