23948sdkhjf

DAGENS LEDER: En bro lader stadig vente på sig

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Ingen har nogensinde sagt, at det skal være let at anlægge store bygge- og anlægsprojekter herhjemme. Storebæltsbroen mødte stor lokal modstand og stødte ind i flere hindringer under opførelsen, før den kunne åbne i 1998. Femern-forbindelsen har fortsat lange udsigter på grund af tyske protester, og aktuelt er der problemerne med underskrivelsen af kontrakten på Storstrømsbroen.

Her får kun to ud af tre vindende italienske entreprenører lov til at opføre broen, mens entreprenøren Condotte er røget ud på grund af en rekonstruktionsproces i hjemlandet.

Men mens vi venter på en endelig underskrift, så byggeriet forhåbentlig snart kommer i gang, må man håbe, at regeringen og Vejdirektoratet har deres juridiske grundlag på plads. Kammeradvokaten har ganske rigtigt slået fast, at alle regler er blevet fulgt. Men den afgørelse bliver der, som vi skriver i dagens avis, nu sået tvivl om af en udbudsekspert.

Hele forløbet omkring udpegningen af entreprenørerne illustrerer meget godt det skisma, som danske bygherrer og deres rådgivere ryger ind i i fremtiden. For stadig flere udenlandske - også ukendte - entreprenører søger mod Danmark, og det stiller store krav til kontrollen og godkendelsen af dem inden eksempelvis en prækvalifikation. Det skal ske inden for udbudsreglernes rammer - både de de danske og EU’s - men eksemplet med Storstrømmen viser, at der er behov for en mere kritisk tilgang til de udenlandske entreprenører. Hverken branchen eller Lolland-Falster har brug for mere usikkerhed om Storstrømsbroen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094