Regeringen sætter navn på nye vejprojekter

Den nye pulje af vejprojekter, som regeringen har fundet 100 mio. kroner til, er tiltrængt, men langt fra tilstrækkelig, lyder det fra Dansk Byggeri.
- Det er fine projekter, der er kommet med i aftalen, men i forhold til behovet er det jo en dråbe i havet. Og for anlægsbranchen er det store ønske fortsat, at der kommer en langsigtet investeringsplan for infrastrukturen frem mod 2040, så vi undgår stop and go-politikken, siger Henrik Friis, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Mindre tiltag
VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti afsatte på finansloven for 2018 knap 100 mio. kr. til "bedre fremkommelighed og trafiksikkerhed".
Og nu er forligskredsen blevet enige om, hvilke projekter der får gavn af midlerne. Det omfatter blandt andet ombygning af vejkryds, frakørselsbaner og en hastighedsstigning til 120 km/t visse steder på motorvejsnettet.
- Med dagens aftale får vi forbedret trafiksikkerheden og skabt bedre fremkommelighed på steder, hvor der er et stort behov. Det er mindre tiltag, men beregninger viser, at de vil have stor effekt på fremkommelighed og sparet rejsetid. Når forbedringerne er på plads, vil det komme de borgere og virksomheder til gavn, som hver dag er afhængige af at kunne komme sikkert og hurtigt frem. Det er til gavn for hele Danmark, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.
Penge til ITS ønskes
Pengene er fordelt over to år, så der bliver afsat 50 mio. kroner i 2018 og samme beløb næste år. Ud over at beløbet selvfølgelig gerne måtte være større, så savner Henrik Friis, at man sætter fokus på Intelligente Transportsystemer (ITS). ITS er en teknologi, der skal være med til at give en mere sikker og effektiv afvikling af trafikken, og kommer til udtryk i elementer som vejtavler, signaler og vejkryds.
- Med ITS kan man nå langt for relativt få midler, og det kunne jeg godt have ønsket, at man tog med, når man laver politiske aftaler inden for fremkommelighed og sikkerhed på vejene, siger han.
Her skal der bygges
Trafiksikkerhed
- Bundet venstresving ved kryds (Bredgade i Struer Kommune) (3,0 mio. kroner) - Krydsombygning ved Ansvej, Ans (5,9) - Krydsombygning af Vildsundvej/Åsvej i Vilsund (6,2) - Rundkørsel, Koldingvej, Tyvse i Tønder Kommune (7,8) Fremkommelighed - 120 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger (18,2) - Aarhus: Motorvejskryds Aarhus Syd - motorvejskryds Aarhus Vest og Aarhus Syd - Motorvejen: Motorvejskryds Aarhus Syd - Viby Ringvej - Vejle: Strækning fra motorvejskryds Skærup til Vejle Syd - Holbækmotorvejen: Holbæk til Torkildstrup Rasteplads - Aalborg: Svenstrup til Aalborg Syd - Kun nordgående retning - Ekstra frakørselsbane på Motorring 3 ved Lagergårdsvej (TSA 18) (8,3) - Hillerødmotorvejen nordgående TSA 5 Værebrovej (3,4) - Parallelspor ved forbindelsesrampe mellem Østjyske Motorvej og Djurslandmotorvejen, TSA 46, Aarhus N (24,7) - Udbygning af sydligt rampekryds og anlæg af ny vestvendt rampe, Frakørsel 59, Fredericia S (21,1), under forudsætning af kommunal medfinansiering af de resterende udgifter |