Danske arkitekter sætter store trafikaftryk på Norge og Sverige

Et nyt mødested i LundLunds Centralstation er en af Sveriges mest travle stationer, og den nye hovedbanegård bliver et knudepunkt med handel, service og kontorer. Et nyt mødested i Lund, der samtidig tilføjer området en karakteristisk silhuet, der ses fra flere forskellige retninger i byen, lyder det fra de danske arkitekter C. F. Møller, der står for projekteringen sammen med Elding Oscarson, Jernhusen og Trafikverket. |
Arkitektvirksomheden C. F. Møller har vundet to markante nordiske byggeprojekter inden for en uge.
Det ene hedder "Nordisk lys" der blandt andet skal bidrage til at udvikle infrastrukturen i Oslo.
Det poetiske navn dækker over en indbudt plan- og designkonkurrence om udformningen af "Fjordporten Oslo S" udskrevet af Bane NOR Eiendom, hvor i alt 24 teams søgte om at deltage i konkurrencen.
Vinderteamet bag projektet består af Reiulf Ramstad Arkitekter AS i samarbejde med C.F. Møller Architects, Bollinger + Grohmann Ingenieure, Baugrundinstitut Franke-Meißner und Partner, GMBH og Transsolar Climate Engineering.
"Projektets integration af stationsarealerne og det samlende greb kan bidrage til at videreudvikle Oslo S som landets største kollektivknudepunkt (..) Projektet viser gode løsninger for sammenhængen og udformningen af de tilstødende byrum (..) og fremstår troværdig i forhold til gennemførelsen", lød det fra et enigt dommerpanel.
Samspil med omgivelserne
Bygningen består af et tårn med en base. Tårnet rummer hovedsageligt kontorer, mens basen indeholder servicefunktioner for de rejsende. Bygningen hentyder, ifølge arkitekterne fra C. F. Møller, subtilt til den gang byen var bygget i træ - ved at kombinere brugen af træværk med moderne materialer som beton og højteknologisk glas.
- De forskellige materialer danner tilsammen en organisk facade, skriver arkitekterne i en pressemeddelelse, der også fremhæver dagslyset i tårnet.
Bæredygtigt Oslo-byggeriProjektet Nordisk Lys, om udformningen af Fjordporten Oslo S, sætter høje mål i forhold til bæredygtighed med en høj BREEAM-klassificering (Excellent) samt fokus på de to værktøjer til beregning af totaløkonomi (LCC) og byggematerialers miljøpåvirkning (LCA). Der er brugt fleksible løsninger og vi har haft fokus på gennemførelse og den kommende driftsperiode, lyder det fra vinderteamet Reiulf Ramstad Arkitekter AS, C.F. Møller Architects, Bollinger + Grohmann Ingenieure, Baugrundinstitut Franke-Meissner und Partner, GMBH og Transsolar Climate Engineering. |
Nem orientering
Arbejdspladserne har fælles infrastruktur, pauserum og uformelle mødepladser for at opnå et fleksibelt og mobilt arbejdsliv.
I basen er der desuden skabt områder som er nemme at orientere sig i.
- Bygningsstrukturen er tydelig og er tilrettelagt med gode forbindelser mellem de forskellige transportmidler. En pergola i en let fletværkskonstruktion af træ definerer centralbanestationens nye hovedindgang mens amfitrapper kobler området til Østbanehallens madmarked, lyder det fra dommerne om det ambitiøse projekt.
Byens bedste mødested
Også i Sverige har den danske tegnestue haft travlt. I samarbejde med Elding Oscarson har C. F. Møller skabt vinderforslaget til svenske Jernhusens konkurrence om Lunds nye hovedbanegård.
- Med sin centrale beliggenhed har Lunds nye station potentialet til at udvikle sig til byens bedste mødested, siger Andreas Meyer, som er forretningsudvikler på Jernhusen.
Han fremhæver, at arkitekterne har fokuseret markant på de rejsendes behov samt det offentligt tilgængelige område, der gør stationen åben og tilgængelig for alle.
Skal realiseres hurtigt
- Vi har haft et meget konstruktivt samarbejde med Elding Oscarson og ser frem til at arbejde sammen med Jernhusen, den svenske Trafikverket og Lund Kommune om at realisere projektet så hurtigt som muligt, siger Danyal Taylan, der er ansvarlig arkitekt hos C. F. Møller Architects.
- Den nye station vil spænde over jernbanesporene og skabe en ny værdifuld forbindelse til byen, siger Danyal Taylan.
"Den forener dermed øst og vest med en ny indre plads over sporområdet, der overdækkes med et buet tag af træ. To nye indgange på begge sider af sporområdet omdefinerer dermed byens rum", skriver tegnestuen på sin hjemmeside.
- Forslaget har et konsekvent arkitektonisk greb. Det er en meget tydelig stationsbygning, som forbinder øst og vest med en ny indendørs plads, siger Jonas Elding, ansvarlig arkitekt Elding Oscarson Arkitekter.