Svensk metro tænker kunst og funktionalitet sammen
Stationen Stockholm City kaldes i svenske folkemunde pendlerkatedralen, fordi den minder om en futuristisk kunsthal mere end en ny metrostation. For her er kunst og funktionalitet tænkt sammen som en helhed.
Kunsten skal nemlig gøre det interessant og inspirerende for borgerne at færdes i den kollektive trafik.
- Pendlerkatedralen er designet med henblik på at hæve loftet til en højere dimension. De rullende former leder tankerne hen på en gotisk katedral, lyder det fra arkitekt og delprojektleder Per Gyllhammar, der har været ansvarlig for, at både design og funktioner blev opfyldt på den svenske metrostation, i en pressemeddelelse.
De bølgede former i loftet åbner stationens indre op og giver besøgende en ekstraordinær rejse ned under byens overflade.
Her er det skulpturelle loft inspireret af Berninis skulptur The Ecstasy of Saint Teresa og udformet i et formbart og stofligt materiale, som den danske akustikproducent Rockfon har leveret.
Samtidig dæmper loftet og dermed kunsten støj, så der er et behageligt lydniveau i området, ligesom kernen af stenuld giver en meget høj brandsikkerhed.
Tænkt over akustikken
I den københavnske cityring, som åbner næste år, er der også tænkt over akustikken. Det skal være behageligt at føre en samtale, selvom man står i en tætpakket metro. Akustikken er dog ikke integreret i kunsten som i Stockholm, lyder det fra chefkonsulent Mimi Larsson i Metroselskabet, der står bag det københavnske metrobyggeri.
- Stockholm er kendt for, at deres metrostationer er udsmykkede, og det ser jo afsindigt smukt ud i det her eksempel. Det er virkelig fint, at de holder fast i den tradition. Samtidig tror jeg også, at der er et kæmpe udviklingspotentiale i det for producenterne, når der er en kunstner inde over. For det kræver noget andet af produkterne og en anden indstilling, end når man bare gør det, som man plejer, forklarer hun i pressemeddelelsen.
Hver station får sin egen farve
I Cityringen kommer de rejsende til at kunne genkende byrummet nede i metroen, så det bliver lettere at orientere sig. Hver station får en farve og et materiale, der reflekterer omgivelserne over jorden. Ved Frederiksberg Allé bliver farven eksempelvis grøn for at afspejle den grønne bydel.
Samtidig er kunsten på den nye Sydhavnslinje, der står klar i 2020, for første gang tænkt ind i metroens arkitektur fra starten.
Et samarbejde med Statens Kunstfond gør det muligt at få integreret kunst i arkitekturen på hver station. Og det er vigtigt for at danne rammerne om den fortælling, som metroen er.
- Kunsten er med til at skabe en fortælling om, hvad det er for et sted, man befinder sig. Det går ind og bliver en del af folks hverdagsfortællinger, fordi det skaber vartegn og på den måde bliver en del af byrummet. Når man for eksempel skal forklare, hvor man bor og man siger, at man bor lige ved siden af stationen med det her specielle loft, der er i Stockholm, så bidrager det jo netop til orientering, men også til fortællingen om os selv og byen, udtaler Mimi Larsson.
brahe