DAGENS LEDER: Ren udlicitering på S-togene
De findes allerede i den københavnske metro. De førerløse tog. Men de kan nu også gøre deres indtog på det københavnske S-togsnet, hvis den aftale, som Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre landede i går, bliver til virkelighed. Aftalen lægger op til at udbyde hele S-togstrafikken og den tilhørende drift og vedligehold af skinne- og signalnettet til et offentligt privat samarbejde (OPP) og gøre S-togene førerløse.
Dermed er politikerne ved at slagte DSB’s gulvkalv. For S-togene i København er noget nær de eneste togstrækninger, som giver overskud i et DSB, som ikke har det bedste ry.
Samtidig står Banedanmark også over for noget af en rundbarbering, hvis drift og vedligehold af S-banen lægges i det nye OPP-selskab: 20 procent af Banedanmarks samlede udgifter til drift, vedligehold og fornyelse ligger på S-banen.
Uanset hvor meget man vender det eller ej, er gårsdagens udspil ren udlicitering. På jernbaneområdet har jyderne levet med dette længe, siden Arriva overtog hele ansvaret for togdriften i Midt- og Vestjylland i 2003. Og der kan sagtens være fordele ved, at en aktør nu både står for både drift af togene og af skinnenettet i København.
Der ligger blot en stor opgave for politikerne i at strikke et OPP-selskab sammen, som både tilgodeser tognettet, men også passagerne. S-togene er noget nær en livsnerve i hovedstadsområdet, og borgerne er ikke tjent med forsinkede tog og ikke mindst opskruede billetpriser.