DAGENS LEDER: Det sidste ultimatum når tilliden brister
Det er heldigvis ikke ofte, at medarbejderne vælger det sidste våben, nemlig en strejke for at få deres vilje igennem. Men det sker dog af og til, og så er det fordi, der for alvor er noget galt. Kommunikationen mellem medarbejdere og ledelse er bristet, og det samme gælder tilliden.
Når situationen først er kommet derud, tvinger det til gengæld også parterne til forhandlingsbordet for at finde ud af, hvordan man får problemet løst. Og som i tilfældet fra stilladsvirksomheden Scaffco, var kommunikationen også nødvendig for at få redt trådene ud i konflikten, så man kunne få folk i gang igen.
Det viser blot, at det er vigtigt med tillid. Hvis ikke tilliden er til stede, er det svært at komme videre. Og den arbejdsnedlæggelse, som stilladsarbejderne i den pågældende virksomhed gennemførte, beroede jo på tillid medarbejderne imellem. En tillid, som nogle af dem ikke kunne leve op til, og som efter en forhandling med ledelsen endte med, at de involverede selv tog konsekvensen.
Det kræver is i maven fra ledelsens side at holde fast, indtil andet er bevist, og det kræver også sin mand at indrømme det, hvis sandheden viser sig at være en anden, end man troede - og derpå at handle efter det.
Styrken i det danske arbejdsmarked er, at alle ved, at dialogen er vejen frem til en løsning, og at det kræver, at man har tillid til hinanden. De fleste konflikter klares dog, inden de løber løbsk, og det sørger de aftalte dialogmodeller for.