DAGENS LEDER: Udlandet står i kø til danske projekter
Store danske bygge- og anlægsprojekter vækker i stigende grad interesse fra de største europæiske entreprenørvirksomheder.
Europas største entreprenørvirksomhed, Vinci fra Frankrig, har allerede vundet tre kontrakter på den kommende Femern-forbindelse; tyske Hochtief er sammen med ligeledes tyske Züblin i gang med at anlægge metroen til Nordhavnen i København. Senest har Vinci og Hochtief i forening vundet den store anlægsentreprise på Sydhavnsmetroen, mens et østrigsk-konsortium skal stå for anlæg af spor, skinner og teknik på selvsamme strækning. Og nu er to af Italiens største entreprenører, CMB og Itinera, prækvalificeret til de fire sygehusklynger på det store sygehusbyggeri i Odense, mens den nye bro over Roskilde Fjord anlægges af et konsortium af sydeuropæiske entreprenører.
Så de største danske bygge- og anlægsentreprenører har fået kam til sit hår i jagten på de største ordrer herhjemme. Konkurrencesituationen er blevet mere skarp, men det er jo ikke nødvendigvis noget dårligt udgangspunkt for de danske entreprenører.
De store udenlandske entreprenørers fokus på Danmark bør dog også gøre bygherrerne mere skarpe på at oplyse om danske arbejdsregler. Eksemplerne fra det københavnske metrobyggeri er ikke ligefrem gode, og der ligger en stor opgave for bygherrerne i at holde nøje opsyn med de udenlandske entreprenørers håndtering af arbejdstids- og lønforhold. Ingen er tjent med unfair konkurrence på denne front.