DAGENS LEDER: Bilerne kører stadig ind og ud af byen
Socialdemokraterne i hovedstadsområdet spiller nu ud med en massiv satsning på kollektiv trafik. Hovedstadsområdet skal være et sted, hvor borgerne let og grønt kan bevæge sig rundt med s-toge, letbaner og busser.
Det fremgår af et omfattende udspil, som fire af partiets regionale topfolk i hovedstadsområdet har fremlagt op til kommunalvalget.
Udspillet er ambitiøst ud fra et grønt sigte, der siger, at biltrafikken udleder for meget CO2, og derfor skal så mange som muligt benytte offentlig transport i hovedstadsområdet.
Der skal da heller ikke herske tvivl om, at der skal gøres noget alvorligt ved de massive trængselsproblemer i hovedstadsområdet, som borgerne trods flere tiltag fortsat kæmper med hver dag på vej til og fra arbejde.
En fortsat udbygning af den kollektive transport skal derfor ikke undervurderes. Den er påkrævet. Men man må i dette spil ikke glemme vejene. At der er så store trængselsproblemer på vejene, skyldes jo, at de i årevis er blevet underprioriteret i hovedstadsområdet, hvor der ikke mindst fra statens side i stedet er tilflydt Jylland milliarder af vej-kroner.
Man fjerner ikke bare biltrafikken i København. Uanset om man gør parkeringsforholdene værre eller bruger pengene på offentlig transport, vil der stadig skulle biler ind og ud af København. Derfor bør man i udbygningen af den kollektive trafik også tænke vejområdet ind. Det skal ske i samspil med staten, så eksempelvis de store færdselsårer udbygges, så trængselsproblemerne minimeres.