23948sdkhjf

Dansktegnet bro er blevet skelsættende britisk infrastruktur

Dissing+Weitling arkitekter og Cowi har sat kraftige fingeraftryk på britiske Mersey Gateway Bridge, som netop er åbnet

Mersey Gateway Bridge i England er netop åbnet for trafik.

Hængebroen, der er designet og projekteret af Cowi og arkitektvirksomheden Dissing+Weitling, er blandt Storbritanniens største infrastrukturprojekter - og med sine tre pyloner nu et vartegn for hele North West-regionen i England.

Broen udgør en tiltrængt forbindelse over floden Mersey og skal fungere som en katalysator for vækst i regionen.

Sammen med Aecom, Fhecor og Eptisa, og med arkitektstøtte fra Dissing+Weitling, stod Cowi i spidsen for Mersey Gateway Design Joint Venture, som fik til opgave af at levere designet.

Projektet har en samlet værdi af 1,8 mia. pund, svarende til cirka 15,7 mia. danske kroner.

COWI har designet broen, mens AECOM har været ansvarlig for designet af arbejdet på land, herunder anlæg af syv km ny vej.

Skelsættende infrastruktur
- Det var fantastisk at se broen blive åbnet for offentligheden Det var kulminationen på tre et halvt års arbejde. Vi udviklede broens design med udgangspunkt i et hurtigt konstruktionsforløb og lang holdbarhed, og jeg er ekstremt stolt af den rolle, vores ingeniører spillede i forhold til rettidig levering, siger Cowis projektdirektør Paul Sanders i en pressemeddelelse fra den rådgivende ingeniørvirksomhed.

Dave Beddell, fra Aecom Europe Sector Leader - Highways, supplerer:

- Det er et skelsættende stykke infrastruktur. Takket være vedholdende fokus på at levere et sikkert og effektivt hovedvejdesign, der samtidig tager hensyn til både natur og dyreliv i flodmundingskorridoren, vil broen give væsentlig mindre kø på vejene og bedre forbindelser for erhvervsliv og lokalsamfund.

2,25 km lang
Selve brodesignet blev udvalgt blandt en lang række muligheder, der alle havde til hensigt at give brugerne og lokalsamfundet flest mulige fordele med mindst mulig indvirkning på naturen i flodmundingen og det omkringliggende miljø.

Broen er 2,25 kilometer lang og har en en kilometer lang kabelophængt sektion. Den højeste pylon er 125 m høj.

Bygningsingeniører og geotekniske ingeniører fra Cowi har arbejdet tæt sammen med Merseylink Civil Contractors, Merseylink Ltd og Halton Borough Council om at udvikle et design, der kunne bygges hurtigt, og med en drift og vedligeholdelse, der er så omkostningseffektiv som muligt.

Selvkørende montagekraner
Pladerne til hovedbroen er fremstillet af forspændt og armeret beton, som er ophængt fra pylonerne ved hjælp af meget stærke stålkabler.

Pladerne til tilslutningsviadukterne blev konstrueret ved hjælp af to 1.700 tons tunge og 157 m lange, selvkørende montagekraner (bevægelige stilladser, red.), der gav mulighed for hurtig konstruktion af et komplet 70 meter langt fag i en enkelt støbning, fortæller Cowi i pressemeddelelsen.

På hængebroen blev der brugt seks mindre portalkraner (kørende støbekraner) til at støbe dækket i 6 m lange plader med en typisk tidscyklus på blot fem dage.
kargaard

Mersey Gateway-projektet

Mersey Gateway-projektet, som Cowi har medvirket til, er på listen over den britiske regerings 40 højest prioriterede projekter i regeringens såkaldte National Infrastructure Plan.
Projektet omfatter:
  • En 1.000 meter lang hængebro bestående af fire fag støttet af tre tårne i flodmundingen
  • Et design, hvor det 80 meter høje tårn i midten er lavere end de to ydertårne, som er 110 meter (nordtårnet) og 125 meter (sydtårnet)
  • En samlet længde på 2,13 km (bro og tilslutningsviadukter)
  • Et dæk med seks baner (tre i hver retning) og en hastighedsgrænse på 95 km/t
  • 30 bropiller, der støtter broen mellem tilslutningsviadukterne
  • En buet tilkørsel i hver ende af broen, der gør det muligt at se det unikke design fra forskellige vinkler og derved få mest muligt ud af den visuelle effekt
    Kilde. Cowi

Læs mere om: Cowi
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.256