23948sdkhjf

Det kan koste en årsløn at ansætte den forkerte

HR-ekspert giver fem gode råd til, hvordan du undgår at ansætte den forkerte

De fleste HR-afdelinger oplever i øjeblikket, at det er svært at få fat i kvalificerede medarbejdere. Men selv om det kan give problemer, når virksomheden mangler den rigtige til jobbet, kan det også koste dyrt, hvis man på grund af tidspresset får ansat den forkerte.

Derfor er det vigtigt, at ledelsen gør sig umage, når et job skal besættes.

- Mange virksomheder oplever lige nu, at der er kamp om de rigtige medarbejdere. Og det kan både være frustrerende og koste dyrt at mangle de rigtige hænder eller hoveder. Men det kan også blive dyrt at ansætte de forkerte, bare for at ansætte nogen, forklarer HR-ekspert Peter Bang Fasting Bauer fra rekrutteringsvirksomheden HumanTrust A/S.

Afstem forventningerne
En tommelfingerregel siger, at det kan koste en årsløn at begå den fejl.

Investering i stillingsopslag, annoncere, jobsamtaler, oplæringstid kan nemlig være spildt, hvis den nye medarbejder er ude af døren igen efter seks måneder.

- Ofte skyldes problemerne manglende afstemning af forventninger mellem virksomhed og en kommende medarbejder. Måske forventer ansøgeren noget andet end det, ledelsen kan tilbyde. Eller der kan være usikkerhed om fordelingen af ansvar og opgaver. Så jo bedre og mere grundig, dialogen har været før ansættelsen, des større er chancen for succes, forklarer Peter Bang Fasting Bauer. 

Han giver her fem gode råd om, hvordan man undgå at få ansat den forkerte.

Grundighed betaler sig
Enhver ansættelse er en stor beslutning, og en god forberedelse er vigtig. Sæt tid og ressourcer af til rekrutteringen, og brug lidt tid på beskrive jobbet præcist og uden kedelige klicheer. Måske skal den nye stilling have et andet indhold end hidtil – kravene til virksomhederne ændrer sig, og dermed ændrer kravene til medarbejderne sig også.

Fremtiden
Fremtiden er vigtigst
Ansøgernes fremtid er langt mere interessant end fortiden. Selvfølgelig skal man tjekke cv’et, men højst som inspiration for jobsamtalen. Det er langt vigtigere at tale om, hvad kandidat og virksomhed kan give hinanden, end hvad der foregik for et årti siden.

Personlighed
Gå tæt på personligheden
Det er nemlig ofte den og ikke fagligheden, der er skyld i, at vejene på et tidspunkt må skilles, hvis den kommende medarbejder ikke kan blive en del af fællesskabet på arbejdspladsen.

Referencer
Træk på referencer
Det er en vigtig del af rekrutteringen, fordi du kan få bekræftet nogle positive indtryk, du allerede har, eller blive opmærksom på nogle advarselslamper, du ikke selv var opmærksom på. Gennem referencerne kan du få et bredere og dermed bedre billede af din kandidat – og det skal du udnytte.

Introduktion
Lav en god introduktion
Er der hverken stol eller skrivebord til den nye medarbejder er det svært at føle sig velkommen. Så sørg for at al det nødvendige udstyr er på plads. Lav en plan for, hvad den nye medarbejder skal lave de første 14 dage, hvem der skal introducere ham eller hende til huset og hvem, der skal være den nærmeste kontaktperson.
– Jo mere velkommen en ny medarbejder føler sig, jo større er chancen for at han eller hun falder godt til og bliver en gevinst for arbejdspladsen, understreger Peter Bang Fasting Bauer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141