23948sdkhjf

Metro-firma afsløret i lønfusk for 12 millioner

Medarbejdere hos italiensk underentreprenør får hver op til 400.000 kroner i efterbetalt løn.

Det italienske firma GCF, som har arbejdet med at lægge skinner på Metroen siden 2013, har underbetalt sine ansatte i en sådan grad, at firmaet skylder de ansatte over 12 millioner kroner.

Det er resultatet af et forlig mellem GCF på den ene side og 3F BJMF på den anden, skriver Fagbladet 3F.

- Vi taler om et krav på 24.000 kroner per måned per mand. Det er rigtig mange timelønninger, de er blevet snydt for. Nogle af dem har krav på 400.000 kroner i løn, siger Silas Grage, faglig sekretær hos 3F BJMF.

I perioden mellem 2013 og 2016 arbejdede de 45 ansatte konsekvent flere timer, end der stod på deres lønsedler. Mens deres lønsedler viste arbejdsdage på 8-9 timer, kunne de ansatte selv se, at dagen først reelt sluttede efter 10-12 timer.

Det er anden gang på under et år, at det italienske jernbanefirma GCF står med en faglig sag på halsen. I april måned indgik firmaet et lignende forlig på Aarhus Letbane, hvor den lokale 3F-afdeling modtog 2,5 millioner kroner i efterbetaling af løn efter en faglig voldgift.

GCF’s ledelse har ikke ønsket at udtale sig om forliget. Til gengæld vil hovedentreprenøren Ansaldo STS Denmark, som har hyret GCF, gerne forholde sig til forliget. Her fortæller direktør Salvatore Tedesco, at Ansaldo har fået hjælp af 3F BJMF med at gennemgå timesedler og finde frem til den rette løn for de ansatte hos GCF.

- Jeg håber, at dette forlig kan blive en ny start for GCF’s arbejde i Danmark. Og for Ansaldo kan jeg sige, at vi har ingen intentioner om ikke at overholde danske arbejdsmarkedsregler, og vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at overholde alle regler. Nu må vi se fremad, siger Salvatore Tedesco.

Hos Metroselskabet, som er bygherre på byggeriet og ejerkreds består af Københavns og Frederiksberg Kommune og staten, ærgrer man sig over det, der mere ligner reglen end undtagelsen.

- Det er utilfredsstillende, hver gang der sker brud på overenskomsten og de krav, vi stiller i kontrakterne. Vi havde helst været sagerne foruden. På den korte bane er vi selvfølgelig optagede af, at de konkrete sager bliver løst også inden for rammerne af den danske model. Og det er lykkedes med denne aftale. Det er vi tilfredse med, siger Peder Knudsen, stabschef i Metroselskabet.

rg

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109