Formand: Ingen arkitektpris til skole i Vanløse
Den nye skolereform stiller store krav til moderne skolefaciliteter, og derfor bliver der bygget og renoveret skoler i stor stil i disse år.
En af de skoler, der har fået en ansigtsløftning er Kirkebjerg Skole i Vanløse. Den 74 år gamle skole har haft behov for at udvide fra tre til fem spor, og i den forbindelse er de eksisterende bygninger blevet tilpasset.
|
Blandt andet har den gamle aula været et kardinalpunkt i renoveringen, og det er lykkedes at bevare det oprindelige udtryk i en sådan grad, at skolen altså er nomineret til Renover Prisen. Gøsta Knudsen, formand for nomineringsudvalget er meget tilfreds med de store effekter, der er opnået via et relativt beskedent indgreb.
Respekt for det eksisterende
- Det er en fin gammel bygning, og renoveringen har bevaret stemningen af lys og luft. Opfriskningen af den gamle festsal har fastholdt den gode stemning. Der er ikke tale om vilde indgreb. Det er en nøgtern og disciplineret renovering, der blandt andet byder på en smuk facaderenovering, siger Gøsta Knudsen.
Opgaven med at renovere Kirkebjerg Skole rummede mindre ombygninger, genopretning, modernisering, energirenovering, klimatilpasning samt forbedring af tilgængelighed og indeklima.
Blandt andet har den gamle aula fået en ny og forbedret akustik ved hjælp fra træpaneler, der er holdt i samme stil som de eksisterende paneler.
Den detalje går igen i andre aspekter af arbejdet, og respekten for skolens oprindelige karakter er tydelig. Så selvom skolen måske ikke er den pæneste, er renoveringsarbejdet alligevel meget vellykket, mener Gøsta Knudsen.
- Går man tæt på, vinder renoveringen ikke arkitekturpriser eller tilfredsstiller feinschmeckeren, men Renover prisen er heller ikke en arkitektpris. Der er meget andet i spil, der fungerer, som akustik, funktionalitet og bæredygtighed, siger han.
Parter bag projektet:
Bygherre: Københavns Kommune v. KEjd
Totalrådgiver og arkitekt: KANT arkitekter A/S
Ingeniør: Ekj Rådgivende Ingeniører A/S
Entreprenør: Hugo Svaneeng A/S