Rambøll designer ny letbane i Finland
Rambøll er allerede konsulent på flere igangværende letbaneprojekter i Skandinavien og Tyskland, og nu føjer Danmarks største rådgivervirksomhed endnu et letbaneprojekt til porteføljen.
Rådgivervirksomheden har sammen med partnerne Sito og VR Track vundet designkontrakten på en ny 25 km lang letbane fra den østlige del af Finlands hovedstad, Helsinki, til forstaden Espoo.
Kontakten har en værdi på mellem 160 og 180 mio. kroner og den nye Jokeri-linje forventes at transportere mere end 100.000 passagerer dagligt inden 2040 i et voksende bolig- og erhvervsområde. Samtidig erstatter den nye letbanelinje den travleste busrute i Finlands hovedstad.
- Ruten skal gå gennem kompakte byområder, og der skal være mange større broer, forklarer Jyrki Oinaanoja, der er Rambølls projektleder på letbane-planlægningen, i en pressemeddelelse.
Mindre forurening
Ifølge beregninger fra Helsinki og Espoo kommuner vil letbanen også resultere i signifikant mindre forurening end den busrute, den erstatter: 85 procent mindre CO2, 95 procent mindre kvælstofoxid (NOx) og 70 procent mindre sundhedsskadelige partikler.
Det samlede letbaneprojekt forventes at koste op mod 275 mio. euro (2 mia. kroner) og udviklingsfasen kører frem til 2018, hvorefter anlægsprojektet sættes i gang i 2019.
Forskning om letbaner
Letbaner er generelt på vej frem efter nogle stille år, har konsulentfirmaet McKinsey påpeget i en rapport.
Der har været skepsis over for letbaners evne til at nedbringe CO2-udledningen, og for om de virkelig kunne få folk ud af bilerne og ind i togene.
Men flere forskere mener, at skepsis er overdrevet. Den australske professor i bæredygtighed Peter Newman fra Curtin University i Perth har for eksempel påpeget, at solenergi nu er konkurrencedygtigt med kul, når der skal leveres strøm til letbanen. Peter Newmans forskning viser også, at letbaner er en smart måde til at gøre byer mere kompakte, for når der placeres boliger og erhverv tæt på stationerne – eller der lægges stationer tæt på boliger og erhverv - vil flere bilister også tage togene. Kilde: Rambøll |