23948sdkhjf

Ældgammelt nyt værksted åbner i Aarhus

Den Gamle By åbner en automobilforretning med eget værksted fra bilismens barndom i 1920’erne

Fra i dag kan bilentusiaster, nostalgikere og andre med interesse for design og arkitektur besøge en automobilforretning med de mest populære biler i 1920’ernes Danmark.

I Den Gamle Bys kvarter fra 1927 har bilerne nu fået deres eget helstøbte miljø med udstillingslokale, butik med reservedele og værksteder til motorrenovering og cykelreparation.

Projektet er realiseret efter en bevilling på 4,7 millioner kroner fra CAC Fonden.

- I 1920’erne var cykler, motorcykler og automobiler fremtidens transportmidler. Derfor har vi i Den Gamle By længe ønsket at formidle denne historie i museets 1927-kvarter. Vi er ovenud glade for, at det nu er lykkedes, siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

Ford T-biler samlet i Danmark
Automobilforretningens udstilling i Den Gamle By består af tre af de mest solgte biler på den tid; en Ford T Coupe fra 1927, en Ford Sedan fra 1926 og en Citroën Kløverblad fra 1925.

Netop Ford T, der blev produceret i USA, har også en dansk vinkel. Mange af bilerne blev nemlig fra 1919-1927 samlet i Danmark.

Autoforhandlerens udstillings- og værkstedsbygning ligger i en helt ny bygning, som er en tilpasset en kopi af Hillerød Motor Co’s bygning fra 1927. Cykelværkstedet og værkstedet til motorrenovering er indrettet i nabohuset - et bindingsværkshus hentet i Randers.

Cykelsmeden solgte biler
I Automobilforretningen Carl Christensen er bilforhandler, autoværksted, cykelreparation og motorrenovering under samme firma.

Sammenlægningen af disse funktioner var almindelig praksis i begyndelsen af 1900-tallet. Ofte var det smeden, der så nye forretningsområder inden for cykelreparation, og da bilerne begyndte at fylde i gaderne, var det nærliggende også at kaste sig over den branche.

Jagten på genstande til værksteder og butik har ført museumsfolkene rundt i hele landet.

For eksempel hentede de et gammelt ladeapparat i Kaas nord for Aalborg, en nittemaskine og skilte fandt de i Læborg ved Kolding, flere motordele er fra i Ribe, og en fedtpumpe er fra Fyn.

Det store gennembrud kom, da Motorshop i København solgte sine lokaler. Det gamle værksted havde rødder tilbage til 1910, og meget af det gamle inventar var netop, hvad Den Gamle By søgte.

Her var gamle jernbeslåede borde, værktøjstavler, ordretavler, pult, værktøj og taljer med mere.

Derudover har Horsens industrimuseum, Iversens Cylinderservice, Dansk motorsamling i Grenå og mange andre bidraget med meget vigtige genstande til værkstederne.
kile

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094