DAGENS LEDER: Byggeriet skal være i den digitale front
Gennem de seneste mange år har Danmark udviklet sig til et af de mest digitaliserede samfund i verden. IPaden er for længst blevet et dagligt arbejdsredskab på de danske byggepladser, og al kommunikation med det offentlige foregår den digitale vej.
I andre lande går udviklingen lige så hurtigt - nogle steder stærkere - og det er baggrunden for, at det såkaldte Digitale Vækstpanel i sidste uge kom med 33 anbefalinger til, hvordan Danmark og dansk erhvervsliv fortsat kan være i den digitale front uden at blive overhalet indenom af andre lande.
De største bygge- og anlægsvirksomheder har for længst lagt sig i front på den digitale udvikling, og ikke mindst samarbejdet mellem entreprenører, rådgivere og arkitekter er blevet mere digitaliseret. Så er man ikke med på vognen her, risikerer man ikke at komme på. Udfordringen ligger i at få de mange små og mellemstore bygge- og anlægsvirksomheder koblet på digitaliseringen, hvor mange heldigvis heldigvis allerede er godt med.
Men det kræver, at virksomhederne - store og små - til stadighed er proaktive i forhold til det digitale, for ellers bliver de for alvor overhalet indenom. Ikke kun af andre virksomheder fra ind- og udland, men også i forhold til at tiltrække de rette medarbejdere.
Fremtidens arbejdskraft har naturligt fået det digitale ind med modermælken, og de søger mod de virksomheder, som kan tilbyde dem de digitale udfordringer.
Så det er ikke kun et spørgsmål om kroner og øre, men også om at få den fornødne viden.