DAGENS LEDER: Endelig lys for enden af tunnelen
Det lader nu til, at anlægsfasen på Femern endelig kan komme i gang som senest planlagt i 2020. Og det er da ikke et sekund for tidligt. Projektet har fyldt i den danske bevidsthed i mange år efterhånden, og selvom det er et stort projekt, hvor mange parter skal være enige, så er det altså med at komme i gang.
Fordelene ved en fast forbindelse under Femern Bælt overskygger langt ulemperne, og alle står på spring for at hjælpe med at få anlægget bygget.
Men i denne situation hjælper utålmodighed ikke. Mens danskerne er mere end klar til at sætter gravemaskinerne i gang, så har tyskerne en anden tilgang, nemlig grundighed. Og det kan man kun respektere, selvom det er en stærkt tidskrævende proces, fordi flere tusinde protester skal behandles og ryddes af vejen, inden der kan gives go for så stort et anlægsprojekt.
Forskellige danske transportministre har været inde over, og nu senest Ole Birch Olesen som har fået sin tyske kollegas ord for, at planen holder.
Men der er også noget at glæde sig til. Der vil komme gang i den i det sydlige Danmark, ikke kun under selve byggefasen, men også efterfølgende. Lolland og Falster vil uden tvivl komme til at mærke den stigende aktivitet, og det vil være godt for lokalsamfundet.
Men alene byggefasen vil vare 8-9 år med høj aktivitet, så det bliver ikke et kedeligt årti på Lolland Falster.