DAGENS LEDER: Ingen lette løsninger på vej fra A til B
Når det gælder infrastruktur, er der ingen lette løsninger. Den moderne verden, vi lever i, kræver hurtig og ikke mindst effektiv og præcis transport, og det kan den offentlige transport i dag langt fra leve op til.
Det er solide og tunge investeringer, der skal til, før det kommer til at køre igen. Og som DSB’s Topchef Flemming Jensen i går i Jyllandsposten kunne konstatere, så vil det danske jernbanenet i de kommende 10 år være en byggeplads. Det handler om skinner, der er nedslidte, og et signalsystem, der stærkt forsinket skal udskiftes, og så skal hele jernbanenettet elektrificeres. Først da vil vi få nye og moderne tog, der er tilpasset den nye virkelighed.
Der er således nok at tage fat på i de kommende mange år, og det kan ikke gå hurtigt nok. Transportbehovet stiger nemlig, og selvom vi er glade for veje og for at bygge dem, så skal der alternativer til i form af et effektivt offentligt transportsystem.
I Aarhus og Odense er der således letbaner på vej, og i Aalborg, der fik nej til offentlig finansiering, arbejder man nu med et alternativ, nemlig letbusser, som kører i et traché.
En løsning, der kan vise sig meget smart og ikke mindst fleksibel, så linjerne kan omlægges, alt efter hvor behovet udvikler sig hen.
Jernbanen er i hård konkurrence med billigere færgebilletter, delebilordninger med videre. Og der kommer nye og smarte måder at transportere sig på til. På sigt vil det være selvkørende biler, eldrevne biler, og helt nye måder at tænke transport på, som kan udfordre dét at køre på skinner.