23948sdkhjf

Odense Letbane udpeger snart entreprenører

De prækvalificerede konsortier til projektets to største entrepriser har afleveret endelige tilbud.

Anlægsselskabet Odense Letbane P/S modtog i marts de endelige tilbud fra de prækvalificerede konsortier og udpeger i løbet af 2. kvartal 2017 vinderne af projektets to store entrepriser på transportsystem og togsæt.

Præcist hvornår vinderne bliver kåret, ønsker letbaneselskabet ikke at oplyse.

Entrepriserne er blevet udbudt med forhandling i tre runder, og ingen af tilbudsgiverne har afleveret et bud inden for den forventede økonomiske ramme i første eller anden budrunde. Det fremgår af den seneste status rapport over anlægsprojekter, der bliver udgivet to gange årligt af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

I samme rapport står det beskrevet, at parterne bag projektet "vil skulle drøfte eventuelle tilpasninger af projektet", hvis de endelige tilbud indebærer, at projektet ikke kan overholde budgettet.

Licitationen - Byggeriets Dagblad har forsøgt at få oplyst, om et eller flere af de endelige tilbud ligger inden for det forventede, og hvornår letbaneselskabet forventer at offentliggøre vinderen. Odense Letbane P/S vil dog ikke oplyse detaljerne, før udbuddet af afgjort.

Om den nuværende plan for letbanen skal justeres, bliver altså først afklaret, når der er udpeget et vinderkonsortium.

Flere vindere skal kåres
Det kommende letbaneprojekt i Odense har en samlet anlægsramme på godt tre mia. kroner inklusiv en reserve på 30 procent. Beløbet skal primært finansiere 14,4 km letbanelinje med 26 tilhørende stationer.

Staten har givet et tilskud på 1,1 mia. kroner, og Region Syddanmark bidrager med 100 mio. kroner. Resten finansieres af Odense Kommune gennem lån. Odense Letbane P/S, der står for projektering, udbud, anlæg og drift af letbanen, ejes 100 procent af Odense Kommune.

I 2015 ændrede Odense Letbane udbudsstrategi på projektet fra én stor totalentreprise til fire udbudspakker fordelt på: transportsystem, togsæt, anlægsarbejde samt drift og vedligeholdelse.

Vinderne af transportsystem og togsæt bliver ifølge tidsplanen udpeget senest ved udgangen af juni. Anlæg af nye veje, cykelstier og byrum er opdelt i syv entrepriser, som ti danske entreprenører er udvalgt til at kæmpe om. Kontrakterne indgås løbende, men først efter der er fundet aktører til de store entrepriser på transportsystem og togsæt.

Der er endnu ikke valgt prækvalificerede til drift og vedligehold.

De er i spil til de store entrepriser

Følgende virksomheder og/eller konsortier er prækvalificeret til transportsystemet som et enkelt udbud:
- Ansaldo STS, Alpiq EnerTrans og Generale Costruzioni Ferroviare (Italien)
- Comsa S.A.U. (Spanien)
- Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S (Tyskland/Danmark)

Følgende virksomheder er prækvalificeret til togsæt som et enkelt udbud:
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (Spanien)
- Siemens A/S (Tyskland)
- Skoda CZ (Tjekkiet)
- Stadler Pankow (Tyskland)

Følgende konsortier er prækvalificeret til transportsystem og togsæt som et samlet udbud:
- Ansaldo STS, Alpiq EnerTrans, Generale Costruzioni Ferroviare og Stadler Pankow
- Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.258