DAGENS LEDER: Hverdagen venter efter kåringen
I alt 17 håndværksvirksomheder kan det næste år bryste sig af titlen "Årets Håndværker" inden for deres brancher, efter de vandt hæderen tirsdag aften. Et stort tillykke til dem skal da også lyde herfra og for, at de holder den gode danske håndværkstradition i hævd.
Ofte lander der alskens pressemeddelelser i denne signaturs indbakke om kåringer og nye priser til virksomheder. Nogle er mere vigtige end andre, men der ligger lidt mere substans bag "Årets Håndværker", idet virksomhedernes kunder har haft indflydelse på kåringen.
Men et er vundne priser - nu melder hverdagen sig igen. I dagens byggebranche er det mere vigtigt end nogensinde at have fokus på kunden, og den service man som virksomhed yder over for sine kunder. Derfor skal ikke kun håndværkskvalifikationerne være de ypperste - byggevirksomhederne er død og pine nødt til at tage hele serviceaspektet alvorligt.
For i en tid hvor ikke mindst konkurrencen fra de østeuropæiske håndværkere er større end nogensinde, bør servicedelen være et vigtigt konkurrenceparameter.
Hurtige reaktioner på kundehenvendelser og løbende opfølgninger i løbet af byggeprocessen er vigtige også i de gode tider, hvor opgaverne måske står i kø.
Her vælter opgaverne ind, men på et tidspunkt bliver ordrebøgerne tyndere, og så skal virksomhederne ikke mindst overleve på deres gode rygte og servicegen.