DAGENS LEDER: Det er den forkerte vej at gå
Investeringer i vedligehold af det danske vejnet er ikke det, som står først for hos hverken landets kommuner eller staten for den sags skyld.
På trods af at enkelte kommuner øger sine vejbudgetter i år, forventer Dansk Vejforening, at kommunerne under et bruger mindre på drift og vedligehold af vejene end sidste år. Meget bedre står det ikke til på de statslige veje - motorveje og motortrafikveje - hvor investeringerne er halveret fra 2015 til 2017 ifølge Asfaltindustrien.
Fra et bygge- og anlægssynspunkt er det selvfølgelig rigtig skidt, at det står så sløjt til med vejvedligeholdet. Flere store vejprojekter på det statslige område er færdige i løbet af få år, så anlægsentreprenører vil mangle ordrer fremadrettet, og en stop and go-effekt er uhensigtsmæssig for virksomhederne, som ikke kan planlægge opgaverne med rette omhu.
Man kan selvfølgelig håbe, at kommunerne i et kommunalt valgår speeder lidt op for vejinvesteringerne for at kapre stemmer. Men der skal også være penge til skoler, daginstitutioner og plejehjem, og når der skal deles valgløfter ud, er det ofte de mere nære ting, der vedrører børn, familie og ældre, som vækker vælgernes interesse fremfor løfter om at lappe huller og udbedre asfalten på de kommunale veje.
Her husker kommunalpolitikerne forhåbentlig, at det ikke fører noget godt med sig at lade vedligeholdet af veje stå i stampe. Det giver kun dyrere udbedringerne af vejene, og så er kommunerne lige vidt i bestræbelserne på at skaffe penge til kernevelfærden.