Vindmøller får nyt liv som støjskærme
Når Vindeby Havmøllepark er taget ned, skal de udslidte dele så vidt muligt genbruges. Blandt andet skal vingerne fra de 11 møller genbruges til støjisolerende skærme ved veje på et endnu ukendt sted i landet.
Maden bag projektet, Jakob W Nielsen, der er indehaver af Miljøskærm fik ideen til at omdanne vingerne i 2011 og har siden arbejdet på at realisere projektet.
- Jeg begyndte at arbejde med det i 2012. Det skyldes, at jeg tilbage i 2011 hørte i nyhederne, at man ikke vidste, hvad man skulle stille op med alle de udtjente møller, som bliver taget ned i disse år. Så tænkte jeg, at trafikstøj er et stigende problem, så det måtte være oplagt at bruge det dertil, og det var der mærkeligt nok ingen andre, der havde tænkt på at gøre, siger Jakob W. Nielsen, indehaver af Miljøskærm.
Vindmøllevinger kan redde liv
Støj fra trafikken tilskrives at koste omkring 500 liv om året herhjemme. Derudover er mennesker, der bor i nærheden af stærkt trafikerede og larmende veje, i næsten dobbelt så stor risiko som andre for at få så højt blodtryk, at det skal behandles medicinsk. Især natlig trafikstøj over grænseværdien på 55 decibel (dB) kan give alvorlige helbredsproblemer.
Deltagere
- Miljøservice
- LM Windpower - Siemens - Energimuseet - Ekokem - Nyborg Jernhandel - Miljøskærm - Connected -Hempel - Clemco - Dong Energy |
Vindmølleparken i Vindeby, der bestod af et 5 MW testanlæg ved Vindeby, blev etableret i 1991 af det daværende Elkraft og drives i dag af Dong Energy.
- Der kommer rigtig mange udtjente vindmøller, der skal tages ned og genanvendes i fremtiden. Her er glasfiberen et meget svært forgængeligt materiale, og det tager mange, mange år for det at blive nedbrudt i naturen. Vi følger selvfølgelig den gældende lovgivning i forhold til deponi og i alle andre aspekter af vores arbejde, men fordi glasfiberen tager så lang tid at blive nedbrudt, ser vi helst, at det genanvendes, siger Leif Winther, asset manager i Dong Energy og fortsætter:
- Vi er glade for samarbejdet med Miljøskærm vedrørende vingerne fra Vindeby og kan kun opfordre industrien til at komme i gang med at udvikle nye løsninger til at genanvende store mængder glasfiber fra vindmøller i fremtiden.
Energibesparende genbrug
Cowi har lavet en miljøscreening, hvor de sammenligner 100 kvadratmeter støjskærm fremstillet af henholdsvis aluminium og mineraluld, som er det produkt, der ses langs vores motorveje, med en støjskærm fremstillet af genanvendt glasfiber og plast. Resultatet heraf viste, at en støjskærm fremstillet af genanvendt glasfiber og plast giver cirka 60 procent reduktion i CO2-aftryk, mens de giver en reduktion på cirka 40 procent i energiforbrug.
- Normalt knuser man glasfiberen og graver det ned eller brænder det, men ved at genanvende det giver det en masse fordele. Dels indgår materialet i en cirkulær økonomi i stedet for bare at ende i deponi. Derudover er mange støjskærme langs vejene lavet af aluminium og mineraluld, som kræver rigtig meget energi at fremstille. Alt det sparer man, og det vil sige, at man får en kæmpe stor miljømæssig gevinst ved at genanvende vingerne, som vi gør, siger Jakob W. Nielsen fra Miljøskærm.
Efter nedtagningen af havvindmøller og fundamenter er tilendebragt, er Dong Energy Nearshore Wind ApS forpligtet til at sikre, at der sker en reetablering af havbunden.
I alt er 10 virksomheder involveret i genanvendelsesprocessen af vindmøllerne fra Vindeby, og alt hvad der kan genanvendes får efterfølgende nyt liv til andre formål.
På trods af, at Jakob W. Nielsen endnu ikke kan sige, hvor i landet vingerne bliver anbragt som støjskærme, vil de alligevel senere kunne blive peget ud på et landkort.
- En del af aftalen med Dong Energy går på, at vi efterfølgende skal kunne pege støjskærmene ud som værende møllevingerne, der engang stod i Vindeby. Vi har tidligere lavet noget tilsvarende i Vallensbæk, hvor vi har opsat støjskærme fra andre vindmøllevinger. Man kan ikke se, at det rent faktisk har været vindmøller, men de står der, siger Jakob W. Nielsen.