Hver anden havn udvider
Der findes ingen officielle tal på igangværende eller kommende havneudvidelser. Og heller ikke hos brancheorganisationen Danske Havne har man noget endeligt billede af, hvor store havneudvidelser der er i gang øjeblikket, men skønner, at der er investeringer i udvidelser i 40 til 50 procent af alle erhvervshavne i hele landet.
- Det giver et billede af, at en relativt stor andel investerer, og der er ingen tvivl om, at der er sket rigtig meget på investeringsområdet de sidste fire, fem år. Havnene forandrer sig også meget i disse år. Tendensen går i retning af at havnene udvides både i baglandet til havnene, men også med klassiske havneudvidelser, som dækker over nye kajanlæg og moler, som den i Esbjerg, siger Bjørn B. Christiansen, der er direktør i Danske Havne.
På Esbjerg Havn går der lige nu cirka 30 mænd i CG Jensens orange veste med logo-navn på og udvider østhavnen. I spidsbelastningsperioderne mandes der op til 35 mand, hvoraf nogle hentes fra Sydhavnen i København, hvor virksomheden også udfører vandbygning.
- Der kommer en del havneprojekter i den nærmeste fremtid, som vi byder ind på. Det gamle Lindø i Odense, en ny færgeterminal i Aarhus, Rønne Havn, Kalundborg, en ny lystbådehavn i Esbjerg og Hanstholm, som vi alle sammen byder ind på, siger CG Jensens direktør for ramning- og vandbygningdivisionen, Jørn Asmussen og fortsætter:
- Hanstholm er et projekt på omkring 500 millioner kroner, som starter hen over sommeren. Her går vi sammen med en konsortiumpartner. Vi kan ikke løfte sløret for, hvem det er endnu, men vi er i fasen, hvor vi skal til at sende prækvalifikationsmateriale ind.
Læs også: Offshore-møller giver havn vokseværk