23948sdkhjf

Når materialerne bestemmer arkitekturen

Kongen af affaldsarkitektur, Césare Peeren, forsøger at kaste en byggeteknisk redningskrans ud, før vi drukner i affald

Klodens mængde af byggeaffald stiger. Derfor kan arkitekter altid finde de materialer, de har behov for i projekternes nærmiljø.

Sådan lyder det fra den hollandske arkitekt og bæredygtighedsfortaler Césare Peeren, der er en af de mest markante profiler indenfor genbrug, genanvendelse og genopfindelse.

I næste uge vil han på Building Green-messen i Aarhus fortælle om sine erfaringer med at genanvende lokale spildmaterialer i arkitektur og design.

Beriger hele designet
I 1997 stiftede han sammen med arkitekten Jan Jongert Superuse Studio med en ambition om at bruge lokale ressourcer og lokal arbejdskraft til deres projekter. Siden er det blevet til over tyve års pionerarbejde med bæredygtig byggeri.

- I stedet for at bruge ressourcer, der skal produceres og transporteres, finder vi vores materialer lokalt. Formår du at udnytte materialernes kvaliteter optimalt, er det ikke bare bæredygtigt, så beriger det også hele designet, siger Césare Peeren, der erkender, at det kan være svært at forestille sig et hus, hvor facaden er lavet af kabeltromler og hele den bærende konstruktion af stålbjælker fra en fabriksmaskine.

Men det er ikke desto mindre tilfældet med enfamiliehuset Villa Welpeloo i den hollandske by Enschede, som Superuse har opført næsten udelukkende ved at genanvende spildmaterialer.

Minimal teknologi
I øjeblikket er tegnestuen inde i den sidste del af designfasen af et hus i det nordlige Holland skabt af biobaserede ressourcer og spildmaterialer fra nedrivningsprojekter. Huset bliver passivt opvarmet og ventileret med et minimalt brug af moderne teknologi.

I modsætning til den gængse designproces hvor arkitekterne finder formen først og dernæst materialerne, lader Superuse materialerne bestemme, hvilken form designet skal have.

- Vi begynder altid med at vurdere alle de muligheder og begrænsninger, der er på stedet. Vi kigger på, hvad der findes i industriområderne, om der er nogen nedrivningsplaner i det år, vi skal bygge. Derefter eksperimenterer vi med materialerne. Vi finder ud af, hvilken form de kan give designet, og hvordan vi kan konstruere bygningen, så den absorberer mest mulig naturlig varme og energi. Vi samarbejder med staten i de indledende faser, så vi kan arbejde uden om begrænsningerne i lovgivningen. Det er hele idéen med at lave et integreret design - at involvere de mennesker, der er en del af byggeprocessen, allerede i skitseringsfasen, siger Césare Peeren.

Ineffektivt økonomisk system
Ifølge Peeren er vores nuværende økonomiske system den største hæmsko for at skabe en bæredygtig verden.

Hvis verden skal blive mere bæredygtig, skal vi være mere lokalt selvforsynende og reducere energiforbruget. Derudover bør skattesystemet ændres med beskatning på ressourcer frem for arbejdskraft, så det bliver billigere at renovere en bygning end at rive den ned, mener han.

Stor kinesisk interesse
De sidste mange år har de på Superuse Studio haft meget travlt med at udvikle produkter, værktøjer og platforme, der kan bruges af andre tegnestuer og designstudier.

Deres tilgang til bæredygtighed og genanvendelse har også vagt opsigt i Kina, hvor tegnestuen samarbejder med den kinesiske regering om flere projekter.

I Kina er der en stor interesse for cirkulære systemer, fordi ressourcerne er ved at slippe op.

- Jeg bruger Building Green til at absorbere så meget information som muligt. Fordi jeg sjældent arbejder med nye materialer, er jeg nysgerrig på, hvad industrien har udviklet af bæredygtige produkter.

Césare Peerens indlæg "Superuse, optimally using locally wasted ressources for design" kan høres på Building Green 29. marts.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135