Kære Morten Kabell, din politik er fuld af modsætninger
"Vi har været med til at bevilge halvanden milliard til nye almene boliger: Det er faktisk byggeri for 15 milliarder kroner! ... Vi har sat bilerne bagest i alle de aftaler, vi er med i - og vi har kæmpet imod, når de andre fra SF til DF etablerer flere parkeringspladser."
Sådan sagde teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhl.) i sin mundtlige beretning ved Enhedslisten i Københavns generalforsamling i sidste weekend, sandsynligvis til stor begejstring for tilhørerne. Og hvor jeg også klapper i hænderne af første del af udsagnet, så ryster jeg på hovedet af den anden del.
For hvordan skal en by som København, der vokser med ca. 1.000 nye beboere om måneden, kunne leve, når byens infrastruktur ikke også bliver udviklet i takt med antallet af nye boliger? Det gælder både veje og parkeringspladser, ikke bare til byens nye beboere, men også de varevogne der bringer varer ud til butikker og caféer, servicevogne og i særdeleshed håndværkeren, der skal fikse vaskemaskinen, bygge om i lejligheden eller male soveværelset.
Hvordan skal de komme rundt i byen, og hvor skal de parkere, når veje og særligt parkeringsmuligheder ikke følger med i de nye boligområder? Det hjælper ikke, at der er ledige p-pladser i Brønshøj når man skal arbejde hos en kunde i Nordhavn eller på Nørrebro. Og nej, håndværkeren kan ikke bare tage cyklen eller s-toget.
Så når Morten Kabell på den ene side praler af, at Enhedslisten er med til at sikre at almindelige mennesker kan få råd til at bo i København, mens partiet på den anden side gør alt hvad de kan for at forhindre folk i at leve i byen med alt hvad det indebærer, så er det totalt modsætningsfyldt.
Parkering er et enormt problem i Københavns Kommune - det fortæller de selvstændige håndværkere - vores medlemmer - samstemmende. Og det kan en stor del af københavnerne også skrive under på. Det samme gælder trængsel. Og for håndværkeren koster det direkte på bundlinjen hver gang han eller hun sidder i kø! Det burde være topprioritet for hele Borgerrepræsentationen at sikre, at udviklingen af København sker i balance - så der både er plads til de beboere der går, cykler, kører med kollektiv transport eller kører i bil - men også så der er plads til den erhvervstrafik, der er nødvendig for københavnerne, fx håndværkerkørsel, servicebiler og varelevering til butikker.
Artiklen er en del af temaet Debat.