Folkeskoler mangler fysiske rammer til bevægelse
Det er et krav i folkeskolereformen, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig mindst 45 minutter om dagen.
I undersøgelsen "Bevægelse i skoledagen 2016", som evalueringsvirksomheden Oxford Research for nylig har lavet for Dansk Skoleidræt og TrygFonden, konkluderes det, at blot 60 procent af de danske folkeskoler lever op til kravet.
Undersøgelsen viser også, at gode fysiske rammer er centrale for at komme elevernes manglende aktivitet til livs.
Mette With Hagensen, der er landsformand for Skole og Forældre, er ikke overrasket over resultatet.
- De 45 minutters bevægelse om dagen er ikke blevet prioriteret lige så højt som lektiehjælp og længere skoledage, der har en mere direkte indflydelse på skoledagen. Jeg har stor forståelse for, at alle ikke er kommet i mål med dette endnu, men det skal ikke fritage skolerne for den opgave, der nu ligger i at komme videre. Der er brug for faciliteter, der er indbydende og let tilgængelige. Det er vigtigt, at det er nemt for læreren at få bevægelse ind i en undervisningssituation, og at eleverne selv kan gå til det og sige, ’det bruger vi da lige i pausen’, forklarer Mette With Hagensen i en pressemeddelelse.
Bedre koncentrationsevne
Undersøgelsen fra Oxford Research viser også, at 55 procent af skolerne peger på gode fysiske rammer som en af de vigtigste faktorer for at få børnene til at bevæge sig mere i løbet af skoledagen.
Samtidig kan få minutters bevægelse i løbet af skoletimerne hjælpe eleverne til en bedre koncentrationsevne.
brahe