Naturplejer rydder op med sejlende schweizerkniv
Dan Jørgensen er ikke en novice, når det gælder naturpleje med amfibiefartøjer. I flere år har han skåret siv, klippet og fjernet biomasse og i det hele taget renset op i vådområder med sine to svenske Truxor amfibiebåde. Nu har entreprenøren med adresse i Slangerup skiftet den ene af svenskerne ud med en tysker, som for lægmænd nok kan minde ganske meget om en Truxor. Men...
- Den hedder Berky, og jo, det er lidt lige som med Truxor. Bare i en helt anden skala. Den tyske fabrik får produceret undervognen hos PistenBully, som laver store pistemaskiner. Berky har både bælter og tillige to skruer agter, så den kan sejle. Og det går altså hurtigt, hvis jeg ikke er varsom med gashåndtaget, fortæller Dan Jørgensen.
- Det er som at sejle i et badekar. Men samtidig en sejlende schweizerkniv med masser af kræfter og mange funktioner. Jeg har sejlet Farum Sø på langs, og selv om jeg havde lyst, turde jeg ikke give fuld skrue. Det gik simpelthen for hurtigt.
Mange søheste
Årsagen gemmer sig begribeligvis i motorrummet. Her ligger en firecylindret dieselmotor med væsentlig større motor end i det største Truxor-fartøj. Dan Jørgensen har 70 søheste at agere med, når han skal rundt på søer og i vådområdet, og dermed flytter den tyske amfibiebåd simpelthen betydeligt mere olie til de hydrauliske værktøjer.
- Jeg har anvendt Berky 6450’eren til oprensning af slam i voldgraven ved slottet Gammel Estrup på Djursland. Det var ganske imponerende. Det gamle slot står på egetræspæle, som ikke må tørre ud. Derfor var det vigtigt, at jeg fjernede slam uden samtidig at fjerne vandet. Det kunne jeg med Berky, som pumpede slammet 400 meter væk i en lang slange til afvanding i en stor geotube. Den er en stor pose, der fungerer som et gigantisk kaffefilter. Slammet bliver i posen, mens vandet løber retur", forklarer Dan Jørgensen.
Amfibiefartøjet pumpede cirka 300 kubikmeter slam og vand i timen. Samtidig med at der blev pumpet ud, blev der pumpet nyt vand ind i voldgraven for at holde vandstanden permanent og dermed slottets funderingspæle fugtige.
- Da vi begyndte på projektet, var jeg naturligvis interesseret i at vide, hvad jeg kunne byde maskineriet. Så jeg testede pumpen ved at mase pumpehovedet godt ned i skidtet i bunden af voldgraven. Pumpen fortsatte uanfægtet og stoppede på intet tidspunkt, siger Slangerup-entreprenøren.
Det undrer ikke den danske importør og forhandler af Berky, direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos Special Maskiner i Rudkøbing.
Mere power
- Berky bruger pumper og andre komponenter også i fabrikkens slamsugerbåde. Af ydre minder Berky om den svenske Truxor. Vi finder Berky’en frem, når en kunde ønsker mere power til for eksempel slamsugning. Hvor de største Truxor-modeller har 45 hestekræfter, starter Berky ved 70. Den vejer da også det dobbelte og kan ikke flyttes med en almindelig trailer, fortæller Lennart Ahlefeldt-Laurvig.
Standardversionen af Berky 6450 Amfibiebåd er udstyret med en enkelt skrue agter. Dan Jørgensens fartøj har to skruer. Det øger hastigheden og giver mulighed for at korrigere retningen samtidig med, at der arbejdes. Sejladsen kan indledes lige så snart, maskinens bælter har sluppet bunden.
- Foruden en ekstra skrue, har Dan Jørgensen også fået sin Berky leveret med andre features. Hele førerplatformen kan hæves op til 60 centimeter, og det giver ham overblik over både maskine, redskab og området. Som standard udstyres Berky 6450 med en gravearm på 3,50 meter. Dan Jørgensen har fået sin amfibiebåd med 4,50 meter gravearm, siger Lennart Ahlefeldt-Laurvig.
En anden specialitet ved fartøjet hjemmehørende i Slangerup er, at Dan Jørgensen har fået lavet støtteben med flydepontoner. Det giver øget stabilitet, når han sejler rundt og pumper slam, skærer grøde eller foretager anden pleje i vådområder. Alle typer redskaber kan monteres på gravearmen, som foruden rækkevidden på 4,50 meter også giver ham mulighed for at operere 180 grader rundt.
- Naturpleje fylder mere og mere, og jeg satser på amfibiebådene fordi, det er vigtigt at have noget, som andre ikke har. Her er Berky helt speciel. Hidtil er der kun lavet tre eksemplarer på fabrikken i det nordvestlige Tyskland, ikke langt fra grænsen til Holland. Jeg har den første i Danmark, siger entreprenør Dan Jørgensen.
Sigh