Rambøll henter ny byggeri-direktør i Mærsk
Jesper Dalsgaard, 49 år, er ansat som som ny direktør for Rambølls globale byggeriforretning.
Ifølge koncerndirektør Søren Holm Johansen er det en ambitiøs leder med kommerciel tæft og lang erfaring inden for byggeriet, som nu skal stå i spidsen for at udvikle Rambølls byggeriforretning i et globalt perspektiv.
- Rådgivning inden for byggeri har tidligere været et lokalt og nationalt anliggende, men det er under forandring. Vores kunder forventer i dag, at vi er i stand til at stille med det bedste team, uanset, hvor de kommer fra. Som global rådgiver giver det os gode muligheder på den internationale scene, siger Søren Holm Johansen.
Jesper Dalsgaards første opgave bliver at identificere de fokusydelser inden for byggeri, som skal føres ud over de nordiske grænser og ind i en global arena. En anden vigtig rolle bliver at samle byggerikompetencerne på tværs af alle lande, som Rambøll opererer i, og sætte det bedste team fra hele Rambøll på de større opgaver, som virksomheden løser i fremtiden.
- Vi skal væk fra et traditionelt geografisk fokus, hvor danskerne løser de danske projekter, svenskerne de svenske og så videre og i stedet kigge på tværs af de enkelte lande, når vi sætter holdet på vores opgaver, siger Jesper Dalsgaard.
Han ser frem til udfordringerne og mener, at digitalisering bliver et af de afgørende konkurrenceparametre for Rambøll for at vinde i markedet og komme endnu tættere på kunderne. Digitaliseringen er rykket ind i byggeriet, og det giver muligheder for dem, der formår at gribe dem, fastslår Jesper Dalsgaard:
- Hvis man kigger på teknologiindholdet i en bygning i dag i forhold til for 10-15 år siden, er billedet markant ændret. I dag møder vi intelligente systemer, der kan forudse brugernes og bygningens behov og tilpasse for eksempel luftskifte, lys og energiforbrug. Det betyder, at vores rådgivning til bygherren kommer til at have en anden og vigtigere rolle end tidligere, siger han.
På samme måde giver digitalisering af selve byggeprocessen ved BIM og 3D-tegninger muligheder for at visualisere byggeriet på en ny måde for bygherren.
- I fremtiden vil dem, der har teknologiforståelsen være tættest på kunderne. I Rambøll vil vi derfor bruge digitaliseringen som løftestang til at komme endnu tættere på kunderne og vinde på det globale marked, siger Jesper Dalsgaard.
Om Jesper DalsgaardUddannet cand.merc.jur., suppleret med ledelseskurser fra IMD i Schweiz. Han har brugt halvdelen af sin karriere som leder i byggeriet, og den anden halvdel som konsulent inden for management. Han har blandt andet arbejdet med ventilation og indeklima i VKR Holding. På CV’et står også to år i Rambøll, hvor han i 2013-2014 stod i spidsen for opkøbet af den amerikanske miljørådgiver Environ. Han kommer senest fra A.P. Møller-Mærsk, hvor han har stået i spidsen for koncernens interne managementkonsulent-forretning. |