DAGENS LEDER: På hat med de sociale medier
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Der er masse af eksempler på, at en job-åbning cirkulerer blandt brugerne af de sociale medier. Og det er en nem og hurtig måde at få kandidater ind til en potentiel ansættelse. De mere professionelle virksomheder sørger for at gøre sig attraktive med indslag, så brugerne kan holde sig orienteret om, hvad virksomheden kan og vil.
Indtil videre er det dog kun halvdelen af virksomhederne i bygge- og anlægssektoren, der har valgt at være aktive på de sociale medier, og der er en reel fare for, at de virksomheder, som ikke er med, kommer sidst til fadet, når det gælder dygtige nye medarbejdere. Og det er ikke kun de unge, det handler om. Der er masser af kandidater med veldokumenterede kvalifikationer i alle aldersgrupper, inden for alle grene af bygge- og anlægsfagene, som kigger med på skærmen.
Der er travlhed i byggeriet i dag, og der er efterhånden stor efterspørgsel på dygtige medarbejdere, og er man således ikke til stede på de platforme, hvor de findes, ja så er det andre, der løber med dem.
Det kræver naturligvis en indsats at være på de sociale medier, men der er til gengæld rigtig gode muligheder for både at profilere virksomheden og at finde de rigtige medarbejdere.
Eksemplerne på denne form for rekruttering er mange. Skulle man finde på at søge arbejde i Det Hvide Hus, er det nok en god idé at være på Twitter...