23948sdkhjf

Danske tunnelfolk under jorden i Alperne

Femern A/S har besøgt kolleger, som er ved at anlægge en jernbanetunnel under Brenner-passet for at hente inspiration og viden til håndteringen af det dansk-tyske søsterprojekt
Bygherre på Femern Bælt-tunnelen, Femern A/S, besøgte i januar selskabet Brenner Basistunnel SE (BBT), der er ved at anlægge en 64 km lang jernbanetunnel under Brenner-passet på grænsen mellem Østrig og Italien. Det skete som led i en samarbejdsaftale om erfaringsudveksling mellem de to projekter, som blev indgået i september 2016.

Anlægsarbejdet på tunnelen gennem Brenner-passet er et stykke længere fremme end Femern-tunnelen, der fortsat afventer den tyske myndighedsgodkendelse. Det var dog heller ikke uden folkelig modstand, at det italiensk-østrigske projekt kom i gang.

Brenner-projeket har således været mange år undervejs. De første forundersøgelser til projektet begyndte i 1989, mens selve byggeriet for alvor begyndte i 2011. Der gik altså mere end 20 år fra de første undersøgelser og frem til, at BBT kunne tage det første spadestik.

- Det er uhyre interessant at høre om de problemstillinger, som Brenner-tunnelen har stået over for. Vi kan genkende mange af dem. Uanset om man bygger under vand eller under en bjergkæde, så er der nogle fælles udfordringer, når man skal opføre megaprojekter mellem to lande, siger Jens Villemoes, pressechef i Femern A/S, i en pressemeddelelse.

Mere info i Nordtyskland
Flere lokale modstandsgrupper protesterede mod opførelsen af Brenner-tunnelen af frygt for blandt andet miljøpåvirkninger, støj og lokale trafikgener.

- Borgerinddragelse og dialog er meget vigtigt. Det så vi også under byggerierne af Storebælt og Øresundsforbindelserne. Derfor blev der allerede kort tid efter vedtagelsen af statstraktaten mellem Danmark og Tyskland i 2008 oprettet et infocentre i Rødbyhavn på Lolland og i Burg på Fehmarn, og vi har holdt hundredevis af møder for borgerne i lokalområdet. Vi arbejder lige nu på en plan for at styrke informationsindsatsen i især Nordtyskland, siger Jens Villemoes.

I Brenner-selskabet har man også haft stort held med at gøre børn og ældre til "ambassadører" for projektet.

- Vi kan se, at Brenner-tunnelens initiativer over for børn og unge har haft en stor afsmittende effekt på de voksne. Vi har også på Femern-projektet prioriteret børn og unge, for eksempel med vores tunnelformede hoppeborg, som har været en god anledning til at komme i kontakt med både børn og voksne, siger Jens Villemoes.

Uddannelsesinstitutionerne har også været en vigtig samarbejdspartner for selskabet bag Brenner-tunnelen.

- Store anlægsprojekter er en unik mulighed for at bidrage til at uddanne de kommende generationer. Vi oplever stor interesse for at inddrage verdens længste sænketunnel i undervisningen på erhvervsskoler, gymnasier og universiteter. Vi også gjort det til et krav, at entreprenørerne på de store anlægskontrakter skal uddanne elever og lærlinge undervejs i byggeriet af Femern-tunnelen, siger Jens Villemoes.

Femern A/S har indtil 15. februar til at kommentere på de mere end 12.000 indlæg, der blev indsendt under den tyske høringsperiode.

munk

Brenner og Femern
Brenner Base Tunnel (BBT) er en 64 km lang dobbeltsporet jernbanetunnel under Brenner-passet mellem Østrig og Italien.
BBT bliver den længste underjordiske jernbane i verden. Forbindelsen løber mellem Innsbruck i Østrig og Fortezza i Italien, hvor den erstatter den eksisterende jernbane.

Femern-forbindelsen bliver en 18 km lang sænketunnel mellem Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Femern-tunnelen bliver den længste sænketunnel i verden, og den længste tunnel for både biler og tog. Tunnelen indeholder en firesporet motorvej og en dobbeltsporet elektrisk jernbane.
Femern-projektet inkluderer også forbedringer af jernbanen fra Ringsted til Rødby og fra Puttgarden til Lübeck i Tyskland.
Byggestart for Femern-projektet bliver tidligst i 2020. Indtil december 2016 lød tidsplanen på byggestart i 2019, men starttidspunktet blev udsat på grund af forsinkelser i den tyske godkendelsesproces.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125