Ny handelsaftale kan åbne døre til Japan
EU og Japan forhandler om en frihandelsaftale. Den kan blive til stor gavn for de danske virksomheder, vurderer DI
Aftalen kan blive til stor gavn for de danske virksomheder og Danmark, der i dag er blandt de lande, der eksporterer mest til landet.
En beregning fra tænketanken Copenhagen Economics har vist, at dansk eksport kan vokse med op til 70 procent som følge af aftalen, der hvis alt forløber efter planen, bliver forhandlet færdig i starten af 2017.
- Skandinavien har generelt et rigtig godt ry i Japan, der ligesom os selv stiller høje krav til kvalitet. I modsætning til mange andre asiatiske lande har Japan en nulfejlskultur og lægger stor vægt på troværdigheden af produkter, de køber, forklarer Peter Thagesen, underdirektør i DI med ansvar for afsætningspolitik.
Et stille liv
Danmarks eksport til Japan udgør hvert år 0,6 procent af vores bruttonationalprodukt (BNP).
Til sammenligning udgør Tysklands og Hollands eksport henholdsvis 0,57 og 0,53 procent af de to landes BNP. Derfor har blandt andet DI via sin europæiske paraplyorganisation Businesseurope på, at EU-Kommissionen fortsætter arbejdet med at få handelsaftalen med Japan i hus.
Meget indikerer, at det bliver knap så svært at få en aftale med Japan på plads, som det har været med de to frihandelsaftaler TTIP og CETA, mellem EU og henholdsvis USA og Canada på grund af heftige demonstrationer fra forbrugerorganisationer.
Kort om Japan
127,5 millioner indbyggere
En lav ledighed på 3 procent
Havde i 2015 en vækst i BNP på 0,6 procent
127,5 millioner indbyggere
En lav ledighed på 3 procent
Havde i 2015 en vækst i BNP på 0,6 procent
Aftalen med Japan har haft et anderledes stille liv. Desuden har det japanske regeringsparti flertal i parlamentet og kan derfor lettere indgå aftalen end EU-Kommissionen, der skal have den godkendt i de 28 nationale parlamenter først.
Ens krav til alle
Da forhandlingerne foregår bag lukkede døre, er det endnu ukendt, hvad aftalen kommer til at indeholde. Afdelingschef i Dansk Byggeri Henriette Thuen håber aftale vil betyde bedre konkurrencevilkår.
- Alt hvad der er af handels- og toldbarrierer bør fjernes, så procedurerne kan blive lettere, når varer skal rundt. Desuden håber vi på, at aftalen kommer til at indeholde noget omkring udbudsregler, så ikke-japanske virksomheder kan byde på opgaver på lige fod med japanske, siger hun.
Henriette Thuen vurderer dog ikke, at det japanske marked bliver et kæmpe eksportmarked for danske bygge- og anlægsvirksomheder.
- For materialeproducenterne kan det godt have interesse, for markedet er stort. Men det er langt væk og ligger derfor ikke lige til højrebenet, siger hun.
I februar arrangerer DI et erhvervsfremstød til Japan for vindmøllebranchen.
Det japanske marked
Told og afgifter: De højeste toldafgifter i Japan bliver primært lagt på landbrugs- og fødevarer. Visse produkter er desuden reguleret af importkvoter og tiltag, der sikrer minimumspriser. For danske eksportører er det mest relevant på områder såsom svinekød, kyllingekød, oksekød, fisk og smør
Patenter, varemærker og rettigheder: Det japanske varemærkesystem beskytter brands og logoer, der bruges i handlen med varer og services. Varemærkesystemet reguleres af Japans varemærkelovgivning. Retten til varemærket udløber efter 10 år, hvorefter retten kan fornyes
Importregler: Ønsker man at eksportere varer til Japan, skal man udfylde en deklaration hos den japanske tolds generaldirektør. Der udstedes en importtilladelse efter en obligatorisk inspektion af varerne. Formaliteterne starter med en importdeklaration og slutter med udstedelsen af importtilladelsen, som kræver inspektion og indbetaling af told og skatter
Kilde: Eksportrådet
Told og afgifter: De højeste toldafgifter i Japan bliver primært lagt på landbrugs- og fødevarer. Visse produkter er desuden reguleret af importkvoter og tiltag, der sikrer minimumspriser. For danske eksportører er det mest relevant på områder såsom svinekød, kyllingekød, oksekød, fisk og smør
Patenter, varemærker og rettigheder: Det japanske varemærkesystem beskytter brands og logoer, der bruges i handlen med varer og services. Varemærkesystemet reguleres af Japans varemærkelovgivning. Retten til varemærket udløber efter 10 år, hvorefter retten kan fornyes
Importregler: Ønsker man at eksportere varer til Japan, skal man udfylde en deklaration hos den japanske tolds generaldirektør. Der udstedes en importtilladelse efter en obligatorisk inspektion af varerne. Formaliteterne starter med en importdeklaration og slutter med udstedelsen af importtilladelsen, som kræver inspektion og indbetaling af told og skatter
Kilde: Eksportrådet
Fakta om frihandelsaftalen
Frihandelsaftalen med Japan går under betegnelsen ‘Free Trade Agreement EU-Japan’.
Aftalen har været forhandlet siden 2013.
EU-Kommissionen har vurderet, at aftalen kan øge EU’s eksport med 32 procent, mens japansk eksport til Europa kan stige med 23 procent, da Japan er EU’s største handelspartner i Asien efter Kina.
Kilde: Dansk Industri
Frihandelsaftalen med Japan går under betegnelsen ‘Free Trade Agreement EU-Japan’.
Aftalen har været forhandlet siden 2013.
EU-Kommissionen har vurderet, at aftalen kan øge EU’s eksport med 32 procent, mens japansk eksport til Europa kan stige med 23 procent, da Japan er EU’s største handelspartner i Asien efter Kina.
Kilde: Dansk Industri