23948sdkhjf

DAGENS LEDER: De røde lamper må blinke

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
De nok så berømte 83 IC4-tog, der trods en milliardinvestering aldrig har levet op til forventningerne på grund af leveringsvanskeligheder fra den italienske producent og en ringe driftsstabilitet, står vel stadig som en af de største skandaler i dansk transporthistorie.

Nu frygter flere transportpolitikere, at en ny milliardskandale er under opsejling. Banedanmark er i gang med at udrulle et nyt stort signalprojekt til 20 mia. kroner, hvor alle signaler på jernbanerne i Danmark skal udskiftes.

Men projektet er allerede to år forsinket, og en særlig reserve på fire mia. kroner er brugt, inden man har fået de første signaler til at fungere tilfredsstillende. Naturligt nok får det nu Christiansborg-politikerne til at indføre skærpet tilsyn med Banedanmark af frygt for, at udrulningen af signaler løber af sporet.

Eksempelvis frygter Socialdemokraterne, at det forsinkede signalprojekt også får indvirkning på elektrificeringen af det danske jernbanenet. Her mangler jernbanenettet nord for Fredericia ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten stadig at få opsat elektriske køreledninger.

Men alle røde lamper bør også blinke her. Det danske jernbanenet er desværre i en forfatning, hvor DSB i forvejen ofte må give fortabt på grund af nedbrud. Og kigger man på vores nabolande, er Danmark langt bagefter i forhold til skinnenettet. Denne sag har lige nu potentiale til at blive endnu en milliardskandale, hvis ikke der kommer bedre styr på projektet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093