Lys-kunstværk oplyser aarhusiansk bro
Værket er skabt af kunstneren Signe Klejs, og processen har budt på mange sikkerhedsmæssige og jernbanetekniske udfordringer, som ingeniørfirmaet Spangenberg & Madsen har bidraget til at løse
Kunstneren Signe Klejs står bag lyskunstværket "Hesitation of Light", der består af cirka 200 belysningsarmaturer og fire kameraer, som rettet mod hvert sit verdenshjørne indsamler informationer om dagens solnedgang og konverterer informationerne til dagens unikke farveskala og lyssætning på broens syv buer.
Værket er inspireret af den aarhusianske astronom Ole Rømers opdagelse fra 1675; At lyset har en hastighed, og at det gradvist breder sig.
Og det har været en krævende proces at komme i mål med kunstværket.
Værket og installationen har været udfordret af blandt andet myndighedskrav, kommunens krav til valg af armaturer og en række jernbanetekniske krav, såsom jernbanesikkerhed, krav til belysning i forhold til togdrift, tilgængelighed for håndværkerne via hængerullestillads på broen og krav til det klatreteam, der har skullet fire sig ned fra brosiden via reb, for at udføre installationsarbejder.
Lokofører truede projektet
Langt henne i forløbet var hele projektet faktisk truet af, at der opstod utryghed hos lokoførerne på grund af anvendelsen af rødt og grønt lys, der potentielt kan virke forstyrrende for deres afkodning af togsignalerne.
Denne problematik har ingeniørfirmaet Spangenberg & Madsen som rådgiver for Signe Klejs hjulpet med at få undersøgt og afklaret med det resultat, at Signalkommissionen har givet tilladelse til, at alle farver frit kan anvendes i installationen - uden at være til gene for lokoførernes arbejde.
Spangenberg & Madsen har desuden udført udbud på netop den elektriske installation, armaturer og montering - herunder projektering af den elektriske installation og fastlæggelse af armaturtyper og siden hjulpet med evaluering af tilbud, kontrahering og koordinering af grænseflader mellem leverandører og entreprenører.
Endelig har Spangenberg & Madsen bistået med håndtering af interessenterne på det banetekniske område, Banedanmark, Arriva og Letbanen samt kommunen og Godsbanen, og med indhentning af drifts- og vedligeholdelsesdokumentation samt aflevering af kunstværket til Aarhus Kommune.
Det er primært Pau Ahler Brorsbøl og Jesper Willum Roed fra ingeniørfirmaet, der har været involveret.
- Det har været et projekt med rigtigt mange udfordringer, siger Pau Ahler Brorsbøl i en pressemeddelelse og understreger, at det har været sjovt at forene virksomhedens viden med den kunstneriske proces.
- Det har været rigtig interessant at blive kontaktet af en kunstner, når man er vant til at arbejde med professionelle bygherrer. Og vores forhold til Signe har været godt hele vejen igennem processen, supplerer han over for Licitationen - Byggeriets Dagblad og kalder det "superfedt" at få lov til at lave noget, der netop bliver udstillet som kunstværk.
Signe Klejs har arbejdet med projektet i godt to år, og de seneste godt otte måneder har Spangenberg & Madsen været tilknyttet som rådgiver, fortæller Pau Ahler Brorsbøl.
Kunstværket er planlagt til at skulle oplyse Ringgadebroen frem til 2023.
Bag om værket
Kunstværket er en del af innovationsprojektet Lys på Aarhus, der er sat i søen i forbindelse med, at Aarhus er europæisk kulturhovedstad i 2017.
Samarbejdspartnere på projektet er: Godsbanen, KKArt, Lys på Aarhus, Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Aarhus Kulturhovedstad 2017, Light Partner Herning, Spangenberg & Madsen, Bravida, Banedanmark, Rebteknikeren, Osram og CAVI. Netop Light Partner har vundet udbuddet på armaturerne, Bravida den elektriske installation, og Rebteknikeren har klaret klatrearbejdet og dermed det arbejde, der ikke har kunnet klares fra jorden eller det hængerullestillads, som har været i brug, fortæller Pau Ahler Brorsbøl fra Spangenberg & Madsen.
Støttegiverne er: Vilhelm Kiers Fond, Aarhus Kommune, Aarhus Kulturhovedstad 2017, Den Selvejende Institution Godsbanen, Tekne, Cavi og Aarhus Universitet.
Kunstværket er en del af innovationsprojektet Lys på Aarhus, der er sat i søen i forbindelse med, at Aarhus er europæisk kulturhovedstad i 2017.
Samarbejdspartnere på projektet er: Godsbanen, KKArt, Lys på Aarhus, Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Aarhus Kulturhovedstad 2017, Light Partner Herning, Spangenberg & Madsen, Bravida, Banedanmark, Rebteknikeren, Osram og CAVI. Netop Light Partner har vundet udbuddet på armaturerne, Bravida den elektriske installation, og Rebteknikeren har klaret klatrearbejdet og dermed det arbejde, der ikke har kunnet klares fra jorden eller det hængerullestillads, som har været i brug, fortæller Pau Ahler Brorsbøl fra Spangenberg & Madsen.
Støttegiverne er: Vilhelm Kiers Fond, Aarhus Kommune, Aarhus Kulturhovedstad 2017, Den Selvejende Institution Godsbanen, Tekne, Cavi og Aarhus Universitet.