Pengekrav og entreprenørstrid udfordrer metrotidsplan
Adm. direktør for Metroselskabet, Henrik Plougmann, vurderer, at metroprojektet kan blive udskudt med op til syv måneder
- Der er masser af aktivitet ude på byggepladserne, og det vil der også være i morgen. Vi er i gang med at færdiggøre tunnelboringen, lægge skinner modtager løbende de nye tog. Men vi står lige nu i en situation, hvor en tvist mellem en entreprenør og en underentreprenør risikerer at forsinke hele Cityringens åbningsdato. Vi er overbeviste om, at det stadig er muligt at fastholde åbningen, hvis vi håndterer det nu. Derfor er vi i intense forhandlinger med entreprenøren og i tæt dialog med vores ejere og bestyrelse for at se, om vi kan finde en løsning.
Over for Berlingske anslår direktøren, at forsinkelsen kan løbe i syv måneder eller mere, hvis ikke striden bliver løst.
MT Højgaard afviser
Metroselskabet konstaterer i den nye rapport, at apteringsarbejdet på en række stationer ikke skrider frem som planlagt, og herved udfordrer den samlede tidsplan. Flere steder er arbejdet med indretning på stationerne gået helt i stå. MT Højgaard er underentreprenør på opgaven, mens CMT er hovedentreprenør, og det skulle angiveligt være en strid mellem de to parter, der er blandt årsagerne til bekymringen fra bygherrens side.
Det var ikke muligt at få en kommentar fra CMT på rapportens indhold inden avisens deadline fredag. I en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad afviser MT Højgaards koncerndirektør, Jesper Nordby, at den danske entreprenør skulle være årsag til en eventuel forsinkelse.
- MT Højgaard kan ikke nikke genkendende til at vi skulle være skyld i en forsinkelse. Vi udfører vores arbejde som planlagt og aftalt med CMT. Jeg kan oplyse, at vi som i enhver anden byggesag har drøftelser med CMT om arbejdets udførelse. Vi har opfyldt vores kontrakt til fulde, og det agter vi at blive ved med. MT Højgaard har fint styr på vores del af tidsplanen i forbindelse med metrobyggeriet.
CMT udfordret på likviditeten
Metroselskabet forhandler med CMT for at få sat skub i arbejdet, mens CMT ifølge rapporten har stillet som betingelse, at krav om ekstrabetaling, der løbende er steget, også tages med i drøftelserne.
I december 2015 rejste hovedentreprenør CMT krav om ekstrabetaling for Cityringen. Kravet til ekstrabetaling er siden steget, og i den nye statusrapport fremgår det, at kravet om ekstrabetaling nu lyder på 915 mio. euro eller 6,8 mia. omregnet til danske kroner, som hovedentreprenøren kræver ud over den aftalte anlægssum på 22,2 mia. kroner.
Desuden står der i rapporten, at "CMT’s likviditet har været meget presset over årsskiftet", og at entreprenøren i et brev den 23. december gør Metroselskabet opmærksom på, at den "ser sig nødsaget til at standse arbejdet på byggepladserne fra den 1. januar, såfremt der ikke findes en løsning på CMT’s likviditetsproblemer".
På den baggrund har Metroselskabets bestyrelse besluttet at indgå en midlertidig aftale med entreprenøren om et lån på cirka 1 mia. kroner, der udløber til 31. januar 2017, for at være sikker på, at anlægsarbejdet på metroen fortsætter. Lånet er udstyret med en såkaldt anfordringsgaranti, der betyder, at et pengeinstitut stiller garanti om, at det vil dække udgifterne til lånet, såfremt CMT ikke betaler Metroselskabet tilbage ved udgangen af denne måned.
CMT
Copenhagen Metro Team (CMT) er hovedentreprenør på metrobyggeriet Cityringen, der efter den nuværende tidsplan skal stå færdig i maj 2019. CMT består af de tre italienske partnere Salini Impreglio, Tecnimont og Seli.
Copenhagen Metro Team (CMT) er hovedentreprenør på metrobyggeriet Cityringen, der efter den nuværende tidsplan skal stå færdig i maj 2019. CMT består af de tre italienske partnere Salini Impreglio, Tecnimont og Seli.