København afsætter millionbeløb til vejene i 2017
Flere veje i Hovedstaden skal genoprettes. Dyr løsning, mener Dansk Byggeri, der hellere havde set løbende vedligeholdelse
Københavns Kommune afsætter nu penge til at forbedre byens veje og dermed mindske støjen fra biltrafikken. (Arkivfoto
Allerede med budgetforliget for 2016 blev der afsat i post på 208,5 mio. kroner. Siden har et team med fokus på helhedsgenopretning i Teknik- og Miljøforvaltningen arbejdet på, at man i år har kunnet sætte punktum for en række vejprojekter. Den samme metode skal nu fortsættes næste år, og det er teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) godt tilfreds med.
- Forvaltningens dygtige medarbejdere har vist, at hvis vi politisk afsætter beløbene til helhedsgenopretning, så skal forvaltningen nok eksekvere og komme i mål. Det er omfattende og imponerende arbejder, de når på så kort tid, og det er noget, som kommer københavnerne til gode. Helhedsgenopretning af København er et langt, sejt træk, men vi formår at gøre generne så små som muligt lokalt, når vi ordner det hele på én gang, siger han.
Helhedsgenopretning sparer penge
I 2016 har forvaltningen blandt andet taget hånd om Valby Langgade, Frederikssundsvej og Roskildevej, som alle er centrale færdselsårer med mange tusinder af trafikanter dagligt.
Ved siden af disse er også Stubmøllevej i Sydhavn blevet helhedsgenoprettet, mens arbejdet med genopretning af brønde, fortove og cykelstier i byen også er fortsat. Helhedsgenopretning er en økonomisk effektiv genopretningsmetode, og derfor er investeringerne i den grad penge værd, mener Morten Kabell.
- I stedet for at lappe byen, når hullerne opstår, skal vi have løftet København til en nutidig standard. Vores indsats i år viser tydeligt, at det er pengene værd, selvom der er tale om store beløb. Vi har stadig et stort arbejde foran os, men erfaringen viser med al tydelighed, at der er tale om rettidig omhu, når vi prioriterer helhedsgenopretningen af København. Vi har simpelthen ikke råd til at vente, siger han.
Dyr løsning
Helhedsgenopretningen betyder, at kommunen arbejder fra facade til facade, hvor både kørebaner, fortove, cykelstier, signalanlæg og vejbrønde bliver renoveret. Samtidig sørger kommunen for at sætte høje kantsten, så vand fra vejbanen ikke løber ind i kældrene hos beboerne.
Byen gøres også mere tilgængelig for ældre og folk med handicap ved at benytte fliser med knopper i overfladen ved fodgængerovergange og busstoppesteder, så blinde og svagtseende bedre kan orientere sig.
Branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, mener Københavns Kommune med genopretningsplanen har valgt en dyr løsning.
- Det er godt for især københavnerne, at der nu sker en forbedring af vejnettet, for det er ikke godt nok, som det ser ud i dag. Men det bør give anledning til eftertanke hos de københavnske politikere, for man bruger flere penge på genopretning, end det havde kostet at vedligeholde løbende, siger han.
Genopretningsprogram
Genopretningsprogrammet blev iværksat i 2013 og strækker sig over ti år. Indtil nu er der bevilliget 1,3 mia. kroner til genopretning, men der er behov for yderligere 1,5 mia. kroner via. budgetmidler, hvis alle programmets projekter skal nå i mål.
I alt skal 277 km kørebanestrækning genoprettes inden udgangen af 2022 – heraf kan ca. 50 kilometer renoveres for vedligeholdelsesbudgettet, mens det er nødvendigt med anlægsmidler for at genoprette de øvrige 227 kilometer.
Mange kørebanestrækninger har passeret det økonomisk optimale tidspunkt for genopretning – og antallet stiger. Derfor er det nødvendigt at prioritere, hvilke af kørebanestrækningerne der skal genoprettes først.
Der er bevilget midler til genopretning i to omgange i efteråret 2016. I Budget 2017 blev der afsat 140,2 mio. kroner. til en målrettet indsats til specifikke nedslidte vejstrækninger. Ved siden af afsætter kommunen årligt 128 mio. kroner, som frigives i Teknik- og Miljøudvalgets Genopretningsramme, og dermed er det samlet set sat over 268 mio. kroner af til at få gjort noget ved de nedslidte veje, cykelstier og fortove i Københavns Kommune.
Genopretningsprogrammet blev iværksat i 2013 og strækker sig over ti år. Indtil nu er der bevilliget 1,3 mia. kroner til genopretning, men der er behov for yderligere 1,5 mia. kroner via. budgetmidler, hvis alle programmets projekter skal nå i mål.
I alt skal 277 km kørebanestrækning genoprettes inden udgangen af 2022 – heraf kan ca. 50 kilometer renoveres for vedligeholdelsesbudgettet, mens det er nødvendigt med anlægsmidler for at genoprette de øvrige 227 kilometer.
Mange kørebanestrækninger har passeret det økonomisk optimale tidspunkt for genopretning – og antallet stiger. Derfor er det nødvendigt at prioritere, hvilke af kørebanestrækningerne der skal genoprettes først.
Der er bevilget midler til genopretning i to omgange i efteråret 2016. I Budget 2017 blev der afsat 140,2 mio. kroner. til en målrettet indsats til specifikke nedslidte vejstrækninger. Ved siden af afsætter kommunen årligt 128 mio. kroner, som frigives i Teknik- og Miljøudvalgets Genopretningsramme, og dermed er det samlet set sat over 268 mio. kroner af til at få gjort noget ved de nedslidte veje, cykelstier og fortove i Københavns Kommune.
Projekter
Teknik- og Miljøforvaltniingen tager i 2017 hul på helhedsgenopretning ved
- Utterslevvej/Rådvadsvej
- Amager Boulevard (Langebro-Amager Fælledvej)
- Vesterbrogade (Colbjørnsensgade-kommunegrænsen)
- Frue Plads
- Englandsvej (Amagerbrogade-Lygtemagerstien)
- Ved Vesterport
- Højbro
- Gangtunnel under Sølvgade ved Rigensgade
- Gangtunnel under Jagtvej ved Stevnsgade
- Englandsvej (Lygtemagerstien-kommunegrænsen til Tårnby)
- Dele af H.C. Andersens Boulevard
- Gyldenløvsgade
- Jarmers Plads
- Nørre Voldgade ved Ørstedsparken
- St. Kanikkestræde
- Frederiksholms Kanal
- Folehaven
- Enghavevej (genopretning af kørebane – Vigerslev-Sydhavns Plads)
- Bro for Rovsinggade over Lersø Park Allé
- Prinsens Bro
- Bryghusbroen
- Gang/cykeltunnel under Peder Lykkes Vej ved Tingvej
Teknik- og Miljøforvaltniingen tager i 2017 hul på helhedsgenopretning ved
- Utterslevvej/Rådvadsvej
- Amager Boulevard (Langebro-Amager Fælledvej)
- Vesterbrogade (Colbjørnsensgade-kommunegrænsen)
- Frue Plads
- Englandsvej (Amagerbrogade-Lygtemagerstien)
- Ved Vesterport
- Højbro
- Gangtunnel under Sølvgade ved Rigensgade
- Gangtunnel under Jagtvej ved Stevnsgade
- Englandsvej (Lygtemagerstien-kommunegrænsen til Tårnby)
- Dele af H.C. Andersens Boulevard
- Gyldenløvsgade
- Jarmers Plads
- Nørre Voldgade ved Ørstedsparken
- St. Kanikkestræde
- Frederiksholms Kanal
- Folehaven
- Enghavevej (genopretning af kørebane – Vigerslev-Sydhavns Plads)
- Bro for Rovsinggade over Lersø Park Allé
- Prinsens Bro
- Bryghusbroen
- Gang/cykeltunnel under Peder Lykkes Vej ved Tingvej