Jyske veje er klar til de lange vogntog
Rundkørsler og kryds er bygget om, så det jyske statsvejnet nu er forberedt til kørsel med modulvogntog
Ruterne er åbnet i takt med, at de er blevet klar, og på mandag den 5. december er arbejdet på strækningen mellem Lunderskov og Skjern færdig som den sidste.
Qua deres længde kræver modulvogntog mere plads for at kunne manøvrere end andre - og kortere - vogntog.
Derfor er der ofte behov for at tilpasse vejene for at give plads til vogntogene, hvilket betyder, at eksempelvis rundkørsler, kryds og heller bliver bygget om på de udvalgte strækninger.
Glade vognmænd
Den store aktivitet på de udvalgte strækninger er blevet fulgt nøje i transportbranchen.
To modulvogntog kan erstatte tre almindelige lastbiler, og udover at gavne miljøet og trafiksikkerheden øger det også vognmandens effektivitet.
I brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd er modulvogntog derfor en mærkesag, og organisationens adm. direktør, Erik Østergaard, glæder sig over, at den jyske udbygning nu er på plads.
- De danske vognmænd har grund til at glæde sig over, at vejnettet for modulvogntog i Jylland nu er fuldt udbygget. Det reducerer antallet af lastbiler i trafikken og mindsker dermed trængslen. De færre lastbiler reducerer også mængden af trafikstøj. Og det reducerer CO2-udslippet og er dermed bedre for klimaet - og det sker vel at mærke, uden at trafiksikkerheden forringes. Det er altså ud fra enhver betragtning et fremskridt, siger Erik Østergaard i en pressemeddelelse.
Statslige vejnet udbygget
Allerede nu findes der et omfattende vejnet, hvor modulvogntogene må køre som et led i et forsøg, der strækker sig til 2030.
I løbet af 2017 forventer Vejdirektoratet, at de sidste strækninger på Sjælland og på Fyn også bliver helt færdige.
Dermed vil stort set hele det statslige vejnet være ombygget til modulvogntog. Ud af et samlet statsvejnet på cirka 3.800 km vil de godt 3.700 km være beregnet til modulvogntog.
Erfaringer med modulvogntog
Modulvogntog sparer transport i forhold til traditionelle sættevogne i forholdet 2:3. Det vil sige at to modulvogntog kan transportere gods svarende til tre almindelige vogntog.
Modulvogntog giver ikke anledning til flere uheld.
Transport af gods med modulvogntog forurener mindre, end hvis den samme mængde gods skulle transporteres med almindelige lastbiler.
Kilde: Vejdirektoratet
Modulvogntog sparer transport i forhold til traditionelle sættevogne i forholdet 2:3. Det vil sige at to modulvogntog kan transportere gods svarende til tre almindelige vogntog.
Modulvogntog giver ikke anledning til flere uheld.
Transport af gods med modulvogntog forurener mindre, end hvis den samme mængde gods skulle transporteres med almindelige lastbiler.
Kilde: Vejdirektoratet
Modulvogntog
Modulvogntog er særligt lange vogntog, som kan transportere mere gods ad gangen end almindelige lastbiler.
Et modulvogntog er et op til 25,25 m langt vogntog koblet sammen af to eller tre enheder såsom lastbil, anhænger, trækker, sættevogn eller kærre. Det må samlet veje op til 60 tons.
En række grønne transportaftaler indgået mellem Folketingets partier betyder, at næsten hele det statslige vejnet skal indrettes til kørsel med modulvogntog.
Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre lastbiler, så der er ofte behov for at tilpasse vejene.
Et kort over det vejnet, hvor modulvogntogene må køre, kan findes på Vejdirektoratets hjemmeside: www.vd.dk/modul
Kilde: Vejdirektoratet
Modulvogntog er særligt lange vogntog, som kan transportere mere gods ad gangen end almindelige lastbiler.
Et modulvogntog er et op til 25,25 m langt vogntog koblet sammen af to eller tre enheder såsom lastbil, anhænger, trækker, sættevogn eller kærre. Det må samlet veje op til 60 tons.
En række grønne transportaftaler indgået mellem Folketingets partier betyder, at næsten hele det statslige vejnet skal indrettes til kørsel med modulvogntog.
Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre lastbiler, så der er ofte behov for at tilpasse vejene.
Et kort over det vejnet, hvor modulvogntogene må køre, kan findes på Vejdirektoratets hjemmeside: www.vd.dk/modul
Kilde: Vejdirektoratet