Tyske Femern-entreprenører presser ministerium for byggetilladelse
De tyske entreprenører Max Bögl og Wayss & Freytag, der har kontrakter på Femern Bælt-tunnelen, lægger pres på det tyske transportministerium for at få fremskyndet afgørende byggetilladelse
Det er budskabet i et brev, som de tyske entreprenører Max Bögl og Wayss & Freytag har udformet og sendt til den tyske minister for trafik og infrastruktur, Alexander Dobrindt, i et forsøg på at få skruet op for tempoet i processen. Den tyske tilladelse er det eneste, der mangler, før byggeriet af Femern-projektet kan gå i gang.
I brevet, som Licitationen - Byggeriets Dagblad er i besiddelse af, fremhæver Max Bögl og Wayss & Freytag de fordele, som Femern Bælt-tunnelen giver i forhold til økonomi, infrastruktur, beskæftigelse og samarbejde mellem landene, inden de giver udtryk for ærgrelse over den langsommelige godkendelsesproces.
- I Danmark er der givet grønt lys til projektet, og anlægsarbejdet kunne starte med det samme. Desværre er godkendelsesprocessen på tysk side endnu ikke afsluttet. Det har den konsekvens, at byggestarten på hele projektet endnu en gang er blevet udskudt, skriver virksomhederne i brevet, der er underskrevet af Max Bögls adm. direktør Johann Bögl og Michael Blaschko, der er medlem af bestyrelsen i Wayss & Freytag.
Tre Femern-kontrakter
Virksomhederne efterlyser desuden et specifikt tidspunkt for den endelige godkendelse af hensyn til planlægningen.
De to tyske byggegiganter er en del af det internationale konsortium Femern Link Contractors (FLC) med blandt andet den danske entreprenør Per Aarsleff A/S og Cowi som rådgiver.
FLC underskrev i maj tre byggekontrakter på Femern Bælt-projektet. Det drejer sig om opførelsen af sænketunnel og tunnelfabrik på både den nordlige og sydlige del af tunnelen samt opførelsen af portaler og ramper.
De tre kontrakter har en samlet værdi af 25,3 mia. kroner.
I øjeblikket behandler de tyske myndigheder flere tusinde indsigelser fra den seneste høring om Femern-tunnelen, der sluttede i august.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) udtalte i sidste måned på ministeriets hjemmeside, at man forventer, den tyske godkendelse kommer i hus med udgangen af 2017. Max Bögls danske afdeling ønskede ikke at kommentere brevet over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Tysk byggetilladelse
Femern-forbindelsens tyske del skal godkendes af de tyske myndigheder, før byggeriet kan gå i gang. I Danmark blev Femern-forbindelsens danske del godkendt af Folketinget med anlægslovens vedtagelse i 2015. I øjeblikket behandler de tyske myndigheder mere end 9.000 indsigelser, der blev indsendt ved den seneste høring, som sluttede den 26. august.
Femern-forbindelsens tyske del skal godkendes af de tyske myndigheder, før byggeriet kan gå i gang. I Danmark blev Femern-forbindelsens danske del godkendt af Folketinget med anlægslovens vedtagelse i 2015. I øjeblikket behandler de tyske myndigheder mere end 9.000 indsigelser, der blev indsendt ved den seneste høring, som sluttede den 26. august.