På sporet af København-Ringsted
Banedanmark er startet med at lægge skinner på højhastighedsbanen mellem København og Ringsted
4
Billeder
10 sveller er udsmykket med hver sit kommunelogo, hvilket symboliserer de 10 kommuner, som den nye bane løber igennem. (Foto: John Ehbrecht)
Banedanmark er de fleste steder færdige med at bygge vej- og jernbanebroer, etablere nye sti- og vejforløb samt udføre jordarbejder i de 10 kommuner den 60 km lange banestrækning går igennem,
Selve sporlægningen sker ved en op til 500 meter lang skinnekørende sporlægningsmaskine.
Færdig til maj
Sporlægningen foregår i perioden fra november 2016 til maj 2017, hvor maskinen skal lægge cirka 120 km spor bestående af 180.000 sveller og 240 km skinner.
Det er entreprenøren Strukton Rail A/S, der udfører sporlægningen for Banedanmark.
Om sporlægningsmaskinen
Længde: 45 meter
Bredde: 3,24 meter
Højde: 4,72 meter
Vægt uden lokomotiv: 250 tons
Længde med svellevogne: Op til 500 meter
Dagsproduktion: Op til 1800 meter spor
Længde: 45 meter
Bredde: 3,24 meter
Højde: 4,72 meter
Vægt uden lokomotiv: 250 tons
Længde med svellevogne: Op til 500 meter
Dagsproduktion: Op til 1800 meter spor
Fredag markerede man igangsættelsen af det store tog, der skal lægge sveller og skinner ud.
Det skete fra Banedanmarks plads i Ringsted, Her var der taler ved Transport- og bygningsminister, Hans Christian Schmidt (V), Banedanmarks adm. direktør, Per Jacobsen, og Struktons adm. direktør, Jens Christian Jensen.
Selve udlægningen af sporet i trachéet sker som nævnt med en sporlægningsmaskine, som både udlægger svellerne og derefter skinnerne.
Maskinen kan udlægge omkring 1,8 km spor på en dag. Alt materialet, sveller og skinner ligger på vogne efter selve maskinen, og maskinen tager så selv materialer frem, efterhånden som den når frem på trachéet.
Koster 10 mia. kroner
Den samlede anlægssum for København-Ringsted er på 10,4 mia. kroner, men indbefatter også perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog, en ny station (Køge Nord) med forbindelse til en ny station på S-banen, tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd banen til/fra Køge og Næstved, et ekstra spor ved Køge Station, samt sporombygning på Ringsted Station.
Den nye bane København-Ringsted
En dobbeltsporet, elektrificeret bane mellem København og Ringsted
Perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog
En ny station (Køge Nord) med forbindelse til en ny station på S-banen
Tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd banen til/fra Køge og Næstved
Et ekstra spor ved Køge Station
Sporombygning på Ringsted Station
Samlet anlægsbudget: 10,4 mia. kr.
En dobbeltsporet, elektrificeret bane mellem København og Ringsted
Perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog
En ny station (Køge Nord) med forbindelse til en ny station på S-banen
Tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd banen til/fra Køge og Næstved
Et ekstra spor ved Køge Station
Sporombygning på Ringsted Station
Samlet anlægsbudget: 10,4 mia. kr.