DEBAT: En god byggeproces anno 2016 er baseret på partnering
Tidligere projektchef på opførelsen af DR Byen Knud Erik Busk fortæller her historien om brug af partnering ved opførelsen. En proces som viste, at partnering faktisk virker
På de to store anlægsprojekter, Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen, hvor jeg havde deltaget i den sidste, havde man efter inspiration fra England og USA indført forskellige tiltag til partnering.
Desværre bruger modstandere af tillidsfuldt samarbejde i byggeprocessen partnering i DR Byen som begrundelse for ikke at etablere et godt og tillidsfuldt samarbejde.
Modstanderne opfatter det som naivitet at være mere åben og tillidsvækkende. Ved min tiltræden i DR Byen i 2002 var budgetterne og myndighedsprojekterne for de fem afsnit/segmenter udarbejdet. Rådgiverne var altså næsten færdige og deres aftaler indeholdt intet om partnering.
Vi valgte at udbyde entreprenørarbejderne i partnering og udarbejde tillæg til rådgiverkontrakterne for deres partneringdeltagelse. Derfor kunne vi desværre ikke indføre ansvar/bonusser for budgetoverholdelse.
De fire afsnit i DR Byen blev med succes gennemført i partnering med overholdelse af budget og indflytning før tiden, medens det sidste afsnit, Koncerthuset, kørte af sporet på grund af budgetfejl og dårlige rådgivere.
Afstår fra partnering
På grund af dette ene afsnit afstår branchen fra at kalde det partnering, men bruger i stedet ord som tidligt udbud, samprojektering, fællesplanlægning og åbenhed, som betegnelser for det tillidsfulde samarbejde.
Det er netop disse elementer, man både i USA og England kalder partnering. I øvrigt viser det sig efterfølgende, at man i koncerthuset fik " værdi for pengene".
Når man sammenligner de tre store kulturhusprojekter i København med pris pr. sæde, kostede koncerthuset 0,6 mio./sæde, skuespilhuset 0,8 mio./sæde og Operaen 1,2 mio./sæde.
Så vores partnering kaldet DR Modellen virkede altså også på koncerthuset!! DR Modellen bestod af følgende nye partnering tiltag: Åbenhed i udbudsprocessen er det rigtige fundament for det tillidsfulde samarbejde.
1. Tidligt udbud på grundlag af myndighedsprojekt og beskrivende mængdebaserede tilbudslister.
2. Infomøder inden licitationen om evaluering og tilsagn om tabermøder for læring, økonomisk mest fordelagtig tilbudsform, oplyst target pris.
3. Invitation til alternative tilbud.
4. Evalueringen skal være en matematisk opgave og endelig oplysning om evalueringsorganisation.
5. Samprojektering for færdiggørelse af projekterne, idet den industrielle udvikling med større og større grad af præfabrikation har medført, at store dele af detail/hovedprojektet kommer fra leverandører, og som rådgiverne derfor ikke kan udføre.
6. Man kan i sit udbud forlange at vedståelsesfristen skal være længere end normalt for at kunne afvente en endelig pris på det bygbare detailprojekt. Kan ved længere periode betyde at priserne må indekseres.
7. Samtidig med denne færdiggørelse af projektet blev i fællesskab udarbejdet detailtidsplaner og planer for arbejdsmiljø.
Vi vandt i 2004 den europæiske arbejdsmiljøpris, som det byggeprojekt i Europa, som havde det bedste arbejdsmiljø!
Nye tanker tager tid
Tidligt udbud, samprojekteringen og den fælles planlægning indeholdt desuden en række tiltag om bedre samarbejde, start up seminarer mm, og det forhold, at vi sad i samme kontor på byggepladsen, var et stort plus for samarbejdet.
Der er derfor ikke tvivl om, at disse mange tiltag fra DR Byen, som er udmærket beskrevet i Værdibyg’s mange vejledninger, vil betyde at "Partnering-tankegangen" heldigvis bliver fundamentet for den fremtidige danske byggeproces, og de tiltag vil minimere tvister og mangelfulde projekter, så vi kan fokusere på bedre samarbejde i byggeprocessen i stedet for at spekulere i at finde fejl mm, så der kan hentes ekstraarbejder.
Der tager altså mindst 10-12 år inden nye tanker i byggeriets proces kan få fodfæste.
Artiklen er en del af temaet Debat.