23948sdkhjf

Cyklerne får mere plads

En banebrydende ny idé om cykelparkering ved Københavns Hovedbanegård kan skabe mere bykvalitet. Der er behov for plads til op mod 7.000 cykler i fremtiden
Hovedbanegård, Danmarks mest benyttede station, drukner i cykler.

Juul Frost Arkitekter (JFA) har i samarbejde med den rådgivende ingeniørvirksomhed MOE og Gehl Architects skabt scenarier for, hvordan cykelparkering kan tænkes som en del af et attraktivt byrum frem for blot opbevaring.

Løsningskataloget for udvidelse af cykelparkeringskapaciteten omkring Københavns Hovedbanegård er lavet for Københavns Kommune, der lige nu drøfter forslaget.

Det indeholder strategiske overvejelser og forslag til udformning af byrummene, hvor cykelparkering integreres mere naturligt end den hulter-til-bulter situation, der hersker nu.

"Det særligt interessante er, at vi her for første gang arbejder med en helhedsløsning for, hvordan det store og voksende behov for cykelparkering kan takles samtidig med, at vi forbedrer byrumskvaliteterne omkring Hovedbanegården. Der skal både være plads til cykler, udeservering, mødesteder og byliv", siger Søren Arildskov, projektansvarlig partner hos JFA.

Tredobler antallet af p-pladser

"Københavns Hovedbanegård er ankomsten til den centrale del af hovedstaden - alle har et personligt forhold til netop dette sted, hvor tusindvis af mennesker dagligt fordeler sig ud i byen og landet. Den fine Hovedbanegård har i alt for mange år været skæmmet af store bunker af cykler langs alle facader. Vi tredobler antallet af cykelparkeringer samtidig med, at vi giver plads til byliv, mennesker og lader den flotte fredede Banegårdsbygning træde frem i bybilledet", siger Søren Arildskov til Arkbyg.

180.000 passagerer i 2027

Baggrunden er, at Hovedbanegård vil i de kommende år opleve en stor vækst i antallet af passagerer.

I fremtiden vil flere cykle til Hovedbanen, og for at imødegå denne positive udvikling, bør det være lettere for cyklister at kombinere tog og cykel.

Gode cykelparkeringsanlæg kan samtidig bidrage positivt til byens og byrummenes æstetik. Trafikstyrelsen har i deres prognose for udviklingen 2012-2027 anslået, at i 2027 vil cirka 180.000 passagerer benytte Hovedbanegården.

Det er omtrent en fordobling i forhold til i dag.

Derfor stiger behovet for cykelparkering betragteligt i de kommende år. I dag er der ca. 2.000 cykelparkeringspladser omkring Hovedbanegården, og det fremtidige behov anslås til 6 - 7.000 pladser.

Der er derfor brug for nytænkning og alternative løsninger, hvis Hovedbanegården også i fremtiden skal opleves som et velfungerende, attraktivt og tilgængeligt knudepunkt for den kollektive trafik i København og udgøre hjertet i “Verdens Bedste Cykelby".

"Skal København fastholde sit image som verdens bedste cykelby, kræver det markant nytænkning, hvor forslaget fremtidssikrer den vigtige position", lyder det fra JFA.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.268