23948sdkhjf

Svær metrostrækning er tilbagelagt

Tunnelboremaskinen Tria, der er med til at bore hovedstadens nye metrolinje, Cityringen, har nu tilbagelagt den mest udfordrende strækning på hele linjen
Den mest udfordrende strækning på Cityringen i København er kun 80 meter lang, men den har været planlagt i flere år. Det kræver nemlig sit, når man skal have en tunnelboremaskine, der er mere end 100 meter lang, kilet ind mellem stormagasinet Magasins kælder og de eksisterende metrorør ved Kongens Nytorv.

"Strækningen under Magasin er den mest udfordrende på hele Cityringen. Det skyldes, at vi borer tunnel få meter fra den eksisterende metro og fra kælderen under Magasin", siger Erik Skotting, teknisk direktør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

"Dét kræver stor koncentration, minutiøs planlægning og ikke mindst et godt samarbejde med naboer og butiksejere. Udgravningen er jo sket i et af de mest travle områder af København, hvor der både er masser af mennesker, et travlt erhvervsliv og en eksisterende metro, der kører i døgndrift. Trods alle udfordringerne er det heldigvis lykkedes os at komme succesfuldt igennem, og vi er nu et vigtigt skridt videre i byggeriet af Cityringen", fortsætter han.

Direktøren supplerer, at der i forbindelse med arbejdet under Magasin har været gennemført en række særlige foranstaltninger.

Blandt andet har Metroselskabet på forhånd forstærket undergrunden og installeret avanceret udstyr med flere hundrede målepunkter for at sikre konstant overvågning af de nærmeste bygninger.

"Det har været vigtigt for os, at både de handlende, de rejsende og de erhvervsdrivende har været så lidt påvirket af vores aktiviteter som muligt", forklarer Erik Skotting.

Og det fokus ser ud til at have båret frugt.

"Samarbejdet mellem Magasin og Metroselskabet omkring boringen af de nye tunnelrør under Magasin har været eksemplarisk. Metroselskabet har ved hjælp af rettidig information, en konstruktiv og positiv dialog og professionelle medarbejdere sikret, at Magasins medarbejdere og ikke mindst vores kunder har haft mindst mulig gene af det store arbejde, der er blevet udført", lyder det fra Rasmus Andersson, der er ejendoms- og butiksudviklingsdirektør i Magasin.

Arbejdet fortsætter

Efter arbejdet under Magasin er tunnelboremaskinen Tria, der netop har arbejdet sig vej kun halvanden meter over den eksisterende metrotunnel og godt fire meter under stormagasinets kælder, nu på vej mod den kommende metrostation ved Gammel Strand, hvor den ventes at bryde igennem om kort tid.

Dermed følger den lige i hælene på boremaskinen Nora, som brød igennem til Gammel Strand 15. september. Det betyder, at der nu er hul igennem til den ældste del af København.

Næste stop på tunnelboremaskinernes rute er Rådhuspladsen.

Fakta – Cityringen
Når Cityringens kommende metrostation åbner på Kongens Nytorv, bliver stationen en af de travleste i Danmark. I dag stiger cirka 22.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2022 forventes vokset til cirka 70.000 passagerer. Dermed bliver metrostationen Danmarks tredjestørste station.
På Kongens Nytorv er der allerede etableret en ekstra elevator til de mange tusinde metrokunder, og med Cityringen kommer to elevatorer mere.
Selve Cityringen vil med 17 nye, underjordiske metrostationer forbinde brokvartererne i København med Frederiksberg og indre by, og på to af stationerne, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan man skifte til de eksisterende metrolinjer. Samtidig bliver Cityringen udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.
I alt fire tunnelboremaskiner, der arbejder i par, er i fuld gang med at bore de to gange 15,5 km tunnel på Cityringen, som åbner i sommeren 2019 og koster 22,2 mia. kroner. Strækningen på de 15,5 km vil samlet tage cirka 24 minutter at køre.
Kilde: Metroselskabet
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109