Rekruttering er Pankas’ største problem
Mangel på såvel ingeniører som asfaltarbejdere er en udfordring for koncernen
”Rekruttering er det største problem vi har, og det gælder, uanset om det er ingeniører eller asfaltarbejdere, og det er et problem både herhjemme og i udlandet,” siger han til Licitationen.
Pankas beskæftiger i alt 780 medarbejdere, heraf 150 i Danmark. I Tyskland, som er koncernens største marked, er Pankas begyndt at betale løn til ingeniørstuderende på sidste del af studiet i håb om, at de vil vende tilbage efter endt uddannelse.
Uddannelse til vej-asfaltør
”De sidste tre ingeniører vi har ansat, var i efterlønsalderen, for det var dem, der var til at få,” konstaterer direktøren.
For at løfte uddannelsesniveauet i branchen, har Asfaltbranchens Fællesudvalg (AFU) etableret en to-årig AMU-uddannelse til vej-asfaltør. Uddannelsen veksler mellem praktikophold hos en virksomhed eller kommune og skoleophold. En evaluering har netop vist, at branchen er tilfreds med uddannelsen.
”Asfaltskolen tilbyder blandt andet dansk og matematik for at videreuddanne medarbejderne, så de bedre kan klare sig og for at fastholde dem i branchen,” fortæller John Kruse larsen.
En vej-asfaltør bliver uddannet i at udlægge, komprimere og lappe asfalt, men lærer også om arbejdsmiljø og sikkerhed ved vejen som arbejdsplads. Som en del af uddannelsen kommer eleverne
Desuden på laboratoriet og laver forsøg med asfalt, ligesom de på værkstedet lærer om det rullende materiel, om asfaltfabrikkens opbygning og funktioner osv.
Både entreprenørvirksomheder og kommuner har lige nu mulighed for at ansætte vej-asfaltørelever til uddannelsesstart i september.
Artiklen er en del af temaet Genstart.