23948sdkhjf

Fælleskab er i fokus på flyvestation

Tre unge arkitektvirksomheder giver bud på et nyt fælleshus i Sydlejren på Flyvestation Værløse
En gammel hangar skal gøres flyveklar til nye fællesskaber.

Tre fremstormende tegnestuer har givet deres bud på et nyt fælleshus i den såkaldte Sydlejren på den nedlagte Flyvestation Værløse.

I løbet af de næste fem-ti år forvandles lejren på Flyvestation Værløse fra et øde militært område til en ny levende bydel i Furesø Kommune.

500 nye boligenheder bliver bygget i det fascinerende istidslandskab med F16-shelters, gigantiske helikopterhangarer og kilometervis af landingsbaner. De militærhistoriske bygninger står som monumenter over en svunden tid, men bliver også gradvist inddraget i den nye bydel, som statens selskab for ejendomssalg, Freja Ejendomme, er i gang med at udvikle.

Udnytter militærhistorien

Første skridt på vejen er en analyse af potentialerne i at udvikle flyvestationens Hangar 3 til et unikt fælleshus for Sydlejrens kommende beboere. ”I stedet for at de enkelte bygherrer i Sydlejren nødvendigvis skal etablere deres egne fælles faciliteter, samler vi kræfterne om at skabe ét stort fælleshus. Det giver mulighed for at skabe noget unikt mellem alle beboere og udnytte de fantastiske militærhistoriske rammer”, siger udviklingsdirektør i Freja Ejendomme Carsten Rasmussen.

Fra flyværksted til fælleshus

Hangar 3 har tidligere været anvendt som flyværksted og har et overdækket areal på mere end 2000 kvm. De mange kvadratmeter giver muligheder for funktioner, der ikke normalt findes i et fælleshus, som for eksempel markedsplads, idrætsbaner, scene til koncerter og værksteder.

For at finde den bedst mulige anvendelse af hangaren har Freja indbudt tre unge tegnestuer, Matters, BCVA og Steenberg Architects, til at komme med et bud på, hvordan et kommende fælleshus i Hangar 3 kan se ud.

Fleksibel konstruktion

”Vi har fået nogle virkelig gode bud fra de tre tegnestuer. Matters åbner for en anvendelse under et stort samlende tag, hvor hangaren gøres til et åbent rum. Fritliggende i det åbne rum bygges et moderne fælleshus med de permanente faciliteter, mens der rundt omkring er multibaner og værksteder. Den åbne konstruktion gør det muligt at flytte mange af aktiviteterne udenfor, når vejret tillader det”, siger Carsten Rasmussen.

Bevarer struktur

Tegnestuen BCVA tager udgangspunkt i, at hangarerne tidligere har været anvendt til opbevaring af flytbart flymateriel og foreslår en fleksibel konstruktion, hvor fælleshusets faciliteter kan etableres som frie moduler, der kan komme til undervejs, når behovet eller ideen opstår. Modulerne kan i princippet – som flyene tidligere blev – rulles ud i det fri på flyenes ”rullearealer”, så funktionerne også kan anvendes udenfor bygningen.

Steenberg Architects kommer med to løsningsforslag, der hver især bevarer hangarens eksteriør og poetisk bygger videre på – men i særdeleshed bevarer – den eksisterende struktur. I det et ene af forslagene sørger tunge gardiner for at adskille hangarens mange funktioner fra hinanden, mens det andet giver hangaren et spændende udsparet gårdrum, som alle husets funktioner har adgang til.

En bred palette

”Vi har en bred palette at arbejde videre med. Nu skal vi sammen med bygherrer, brugere og kommunen i gang med at diskutere de tre forslag ud fra parametre som organisation, myndighedsbehandling, drift og økonomi. Herefter udvikler vi et program for bygningen med input fra alle interessenter”, siger Carsten Rasmussen.

Lokalplanen for Sydlejrens vestlige område forventes endelig godkendt i oktober måned. Derefter sættes lokalplanlægningen for Sydlejrens østlige område i gang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094