M.J. Eriksson vinder entrepriser på Femern-bane
Banedanmark underskriver kontrakt med M.J. Eriksson A/S på jordentrepriser på Ringsted-Femern Banen
Jordarbejder i forbindelse med den kommende Ringsted-Femern Banen sættes i gang til næste år. (Illustration: Banedanmark)
”M.J. Eriksson A/S var den tilbudsgiver, der samlet set afgav det økonomisk og teknisk mest fordelagtige tilbud. Banedanmark har på denne baggrund valgt at skrive kontrakt med M.J. Eriksson A/S på de to jordentrepriser, der strækker sig fra Ringsted til Nykøbing F”, siger Jens Ole Kaslund, der er projektdirektør for Ringsted-Femern i Banedanmark, i en pressemeddelelse
Jordentrepriserne er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen forud for åbningen af kyst til kyst-forbindelsen til Tyskland.
Store kontrakter på plads
Hos Sund & Bælt, som finansierer og ejer opgraderingen og udbygningen af de danske landanlæg – herunder jernbanen – er teknisk direktør Lars Fuhr Pedersen tilfreds med, at tre store og vigtige kontrakter på strækningens entrepriser nu er på plads.
”Med de vigtige kontrakter underskrevet ser vi frem til, at entreprenørerne allerede næste år kan gå i gang med opgradering af strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster, så landanlæggene kan være fuldt udbygget i 2024. Trafikalt vil det især komme den sydlige del af Sjælland og Falster til gode og styrke antallet af arbejdspladser de kommende år”, siger Lars Fuhr Pedersen.
Kontrakten indeholder jord- og afvandingsarbejder fordelt på to entrepriser på strækningen fra Ringsted til Vordingborg og videre til Nykøbing Falster. Ved Glumsø gøres der klar til anlæg af en helt ny dobbeltsporet jernbane over en strækning på cirka fire kilometer. Her skal der udføres kurveudretning af sporet nord og syd for byen. Mellem Vordingborg og Nykøbing Falster gøres der klar til et nyt spor ved siden af det eksisterende spor.
Dertil kommer en lang række tilknyttede arbejder, heriblandt vandløbsbroer, faunapassager, støjskærme, vildt- og banehegn samt forberedelse til nyt signalsystem og elektrificering.
Arbejdet i de to jordentrepriser sættes i gang i løbet af 2017 og forventes færdigt ved årsskiftet 2021/2022.
Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.
kibe
Ringsted-Femern Banen
Strækningen Ringsted-Holeby er 115 kilometer lang
Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
Anlægsarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing Falster foregår 2016-2021 og med elektrificering i 2024
Projektet skønnes at koste 9,5 mia. kr. (2015-priser)
Sund & Bælts datterselskab A/S Femern Landanlæg er med Banedanmark som bygherre er ansvarlig for jernbanelandanlæggene fra Ringsted til Femern.
Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.
Strækningen Ringsted-Holeby er 115 kilometer lang
Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
Anlægsarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing Falster foregår 2016-2021 og med elektrificering i 2024
Projektet skønnes at koste 9,5 mia. kr. (2015-priser)
Sund & Bælts datterselskab A/S Femern Landanlæg er med Banedanmark som bygherre er ansvarlig for jernbanelandanlæggene fra Ringsted til Femern.
Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.