23948sdkhjf

Entreprenører kæmper med affald

Når solen kigger frem, og temperaturen stiger, får grønne entreprenører mere travlt med at samle affald op på gader og i parker. Og der er mere affald, der skal bortskaffes, hvilket koster for virksomhederne
Plastikbestik, dåser og ispapir.

Der bliver efterladt lidt af hvert på gader og i parker, når den lange, mørke vinter bliver erstattet af sol og sommergrader.

Det mærker man i både Aarhus og København.

”Der er ingen tvivl om, at når flere færdes i byen og tager ophold og bruger de grønne byrum, så ser vi mere affald. Godt vejr og mange mennesker er med til at øge affaldsmængderne. Især i de første varme weekender er der pres på”, lyder det blandt andet fra centerchef i Københavns Kommune, Bianka Saarnak.

”Hvis flere tog deres affald med sig, så ville der være kommunale kroner at spare. Vi bruger mange ressourcer på at samle op efter folk”, fortætter hun og understreger, at flere faktorer spiller ind på oplevelsen af efterladt affald.

Det er for eksempel vigtigt, at der sikres en kontinuerlig tømning af skraldespandene, så måger ikke får fat i og spreder det affald, som borgere rent faktisk har puttet i byens affaldsspande, fremhæver hun.

Til at tømme affaldsspandene, opsamle affald og feje gader, pladser og fortove har Københavns Kommune både egne medarbejdere og private virksomheder beskæftiget.

Størstedelen af arbejdet udføres i kommunal egendrift, men for eksempel er renholdelsen af området omkring søerne, som udgør baghaven for mange københavnere, udliciteret til virksomheden Grøn Vækst A/S, som også har ansvar for renholdelsen af Amager Fælled, de grønne arealer i Amager Strandpark og flere mindre parker i byen.

Dyr håndtering

Her nikker man genkendende til, at affaldsmængden er meget vejrafhængig.

”Når solen skinner, så får vi mere at lave med at samle affald”, siger Jakob Kristensen, adm. direktør i Grøn Vækst.

”Der bliver også mere affald, vi skal bortskaffe, så det bliver dyrere for os. Vi tjener færre penge på det”, siger han og henviser til, at virksomheden har en kontrakt med en fast pris for arbejdet, uafhængigt af affaldsmængden.

”Så vi kunne godt tænke os, at flere brugte affaldsspandene”, fortsætter han og bliver suppleret af produktionsleder hos Grøn Vækst, Jakob Friisbæk Jensen, der fortæller, at der i en solrig og varm weekend, som den vi netop har haft, nemt kan være to-tre gange så meget affald ved søerne, som en weekend hvor der eksempelvis er overskyet.

”Hvis der er dårligt vejr, så er det beskedent med affald. Er det til gengæld godt vejr, så er der tryk på”, siger han og påpeger, at virksomheden ofte må mande op, når vejret er godt.

”Vi har jo en forpligtigelse til at sikre, at de grønne anlæg er klar til de næste gæster, der kommer”, forklarer han.

Nye tal viser, at der i 2015 er samlet 5.545 tons affald ind i København, og mængden forventer kommunen vil stige. Ikke mindst fordi der kommer flere borgere til byen, fordi københavnerne bruger byen mere, og fordi der er kommet flere byrum til. For at komme det smidte affald til livs kører kommunen blandt andet kampagnen ”Ren kærlighed til København”, der sættes askebægre op på stranden, og der bliver set på, om skraldespande har de rette placeringer og størrelse.

I alt bruger kommunen omkring 200-210 mio. kroner årligt på renholdelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156