23948sdkhjf

Niras baner ny vej i Norge

Den danske rådgivervirksomhed Niras får sat et stort aftryk på ny norsk motorvejsstrækning, der skal afløse en trafik- og ulykkesplaget hovedvej
Den danske rådgivende ingeniørvirksomhed Niras er udpeget til at udføre planerne – herunder miljøvurderinger – for en ny motorvej på E39-strækningen ved Stavanger i det sydvestlige Norge.

Projektet skal bane vej for øget kapacitet og bedre trafiksikkerhed på strækningen.

”Norge er et stort land med en enorm infrastruktur, og det er klart, at vi gerne vil markere os på det marked – og samle erfaringer”, siger markedschef Theis Tarp Rasmussen fra Niras om udbuddet, som netop er afgjort af Statens Vegvesen i Norge.

Tung trafik og ulykker

Niras skal lave forprojekt for den fire-spors motorvej med ny linjeføring på en 14 kilometer lang strækning til en samlet pris af 2,5 mia. norske kroner syd for Stavanger.

Den gamle to-sporede hovedvej E39 er plaget af tung trafik og ulykker og med en opgradering til motorvej skal lokale trafik og hovedvejstrafik tilgodeses og antallet af ulykker bringes ned.

Udfordrende landskab

”Det er et meget anderledes landskab end det danske: på de 14 kilometer skal fem kilometer føres i tunneler gennem fjelde, og der er to søer, som skal passeres med nye motorvejsbroer, som tilgodeser æstetik, miljø og natur”, tilføjer Theis Tarp Rasmussen.

Niras har derfor entreret med norske underrådgivere.

”Vi har kontor i Stavanger tæt på den kommende vejstrækning, og kontoret bliver også base for nye medarbejdere. Og der er noget at se frem til. Det norske vejdirektorat er opdelt i fem regioner, der hver har lige så mange midler fra oliefonden som det danske Vejdirektorat til sammen”, siger Carsten Heine Lund, direktør for Infrastruktur i Niras, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Tiltrækker de dygtige

”Spændende projekter tiltrækker ambitiøse medarbejdere, og vi er nu ved at ansætte de første specialister i direkte relation til E39. Samtidig udvider vi vores kompetencer med nye specialister, så vi bliver endnu stærkere på infrastrukturområdet i Norge og hele Skandinavien”, siger Carsten Heine Lund.

Ruste sig med tålmodighed

Han og kollegerne måtte dog ruste sig med tålmodighed og kunne først forleden lade champagnepropperne spring:

”Vi blev informeret om, at man havde til hensigt at indgå kontrakt i februar, men ligesom herhjemme var der en 10-dages klagefrist for andre bydere, og det er meget udbredt at man gør det – klager – i Norge. Vi kan se, at det er udbredt og mere indgroet i den norske kultur, siger Carsten Heine Lund, der ikke tøver med at kalde motorvejsprojektet for virksomhedens norske vejgennembrud.

Satser på en glad kunde

”Efter en del andenpladser i konkurrencer er dette vores gennembrud med det første store infrastrukturprojekt i eget navn. Nu satser vi alt på, at vi kan aflevere projektet til en glad kunde, så vi også har et godt demonstrationsprojekt til kommende opgaver”, siger han.

Niras er allerede underrådgiver på motorvejsudvidelsen af Riksveg 4 nord for Oslo, samt opgaver for det der svarer til Banedanmark.

”I den norske regerings oplæg til en national transportplan 2018-2029 er der lagt op til investeringer for op mod 900 milliarder norske kroner i infrastrukturprojekter. Alene den norske del af E39 er over 1000 kilometer lang, og vejen skal udføres i mange etaper og gøres uafhængig af færgeforbindelser, så vi håber at vores 14 kilometer kun er begyndelsen på et langt samarbejde”, siger Theis Tarp Rasmussen.

Ambitiøs motorvejsstrækning
E39 strækker sig 1300 km fra Ålborg til Trondheim inkl. 9 færgeruter.
E39 er hovedfærdselsåren i Vestlandet langs Norges kyst.
Niras skal planlægge ny motorvej på 14 km af E39 syd for Stavanger (Ålgård-Hove).
Motorvejen bliver fire-sporet (to i hver retning).
Strækningen indeholder to motorvejstunneler på ca. 5 km gennem fjelde.
Fire motorvejskryds skal etableres med til- og frakørselsramper.
To søer skal passeres med nye motorvejsbroer.
Reguleringsplanen inkl. tekniske planer løber fra kontraktunderskrift til et stykke ind i 2017.
Underrådgivere – Structor Norge, Bjørbekk og Lindheim, Amberg Norge, ComputIT og Core.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143